Bola sepak ragbi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
YiFeiBot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q5378
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Ragbi''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Rugby'') merupakan sejenis permainan bola berpasukan. Dimainkan oleh dua pasukan, pemain dari setiap pasukan akan mencuba skor dengan cara menyepak, melontar, atau membawa bola sehingga mereka boleh menyepak untuk melepasi gol lawan atau menyentuh di belakang garisan lawan. Pasukan yang memungut mata paling banyak maka pasukan itu yang akan diistiharkan menang bagi perlawanan ini.
 
== '''Sejarah ragbi''' ==
Ketika perlawanan [[bola sepak]] peringkat sekolah di [[England]] tahun [[1823]], [[William Webb Ellis]] mengambil bola dengan tangannya dan membawanya lari. Sejak itu, bermulanya perlawanan ragbi.sukan ini dicipta berdasarkan sejarah yang berlaku secara spontan.
 
Baris 29:
{{Posisi pemain ragbi}}
 
== '''Pengenalan kepada permainan ragbi''' ==
Pasukan ragbi mempunyai seramai 15 orang pemain. Pemain akan mencuba mendapatkan bola bentuk bujur dan cuba melepasi garisan gol lawan yang dipanggil "the try-line". Jika anda berjaya membawa bola melepasi garisan gol lawan dan menyentuh bola ditanah, anda berjaya mencuba dan memungut 5 mata. Selepas pasukan berjaya mencuba, anda diberi pula "conversion". Seorang pemain yang diberi gelaran "fly half" adalah mahir menendang dalam pasukan itu dan akan menendang bola dan melepasi palang gol.