Pengangkutan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Jashon ooi guo shen (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 180.74.216.9
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
 
ko diam
'''Pengangkutan''' merujuk kepada kenderaan yang membawa seseorang atau sesuatu dari satu tempat ke satu tempat yang lain, biasanya pada jarak yang jauh berbanding jika berjalan kaki.
 
Sistem pengangkutan biasanya boleh dibahagikan kepada beberapa pembahagian bergantung kepada cara ia bergerak, kuasa dan lain-lain.
 
Antara pembahagian yang biasa ialah pengangkutan darat, pengangkutan laut dan pengangkutan laut.
 
=== Pengangkutan Awam ===
Pengangkutan awam merangkumi segala sistem pengangkutan yang mana penumpang tidak bergerak menggunakan kenderaan sendiri. Pengangkutan awam dapat didefinisikan sebagai sistem pengangkutan bermotor seperti teksi, bas dan keretapi yang digunakan oleh orang ramai dikawasan tertentu dengan kadar bayaran yang telah ditetapkan.
 
Pengangkutan awam juga merupakan pengangkutan yang disediakan oleh pihak awam yang digunakan oleh orang ramai dan dikenakan bayaran. Pengangkutan awam biasanya dikawal sebagai pengangkutan umum dan biasanya dikonfigurasi untuk menawarkan perkhidmatan berjadual dalam laluan tetap tanpa tempahan. Kebanyakan penumpang bergerak dalam lingkungan kawasan tempatan diantara rumah mereka dan tempat kerja, pusat beli-belah dan pendidikan.
 
=== Rujukan ===
1.http://www.bumigemilang.com/konsep-dan-takrifan-sistem-pengangkutan/
 
=== Peringatan ===
Jangan ubahsuai isi kandungan yang telah dipaparkan kecuali bagi tujuan menambah maklumat. Jangan memadam segala maklumat seperti yang berlaku pada 12 Julai 2016 pada jam 1433.