8TV: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
MrFawwaz (bincang | sumb.)
Perubahan rancangan 8TV pada 1 April 2016.
Baris 7:
owner = [[Media Prima Berhad]]|
key_people = [[Ahmad Izham Omar]],Pengarah Operasi Rangkaian |
launch_date = [[8 Januari]], [[2004]]|
founder = |
slogan = '''We're diffrent'''|
Baris 20:
8TV diketuai [[Ahmad Izham Omar]]. Pengarah Operasi Rangkaiannya pula ialah [[Paul Moss]], seorang eksekutif rakaman yang juga merupakan pengadil dalam ''[[Malaysian Idol]]'' dan ''[[One in a Million]]''.
 
8TV dipancarkan melalui [[Frekuensi ultra tinggi|UHF]]. Di lembah Klang, saluran UHF ialah 27. Selain itu, 8TV juga didapati melalui saluran 708 (Sebelumnyasebelumnya di saluran 18) di Astro dan saluran 108 di TM HyppTV dan juga terdapat dalam siaran percubaan [[MYTV Broadcasting]] di saluran 108 dalam format SD (576i).
 
Mulai 1 April 2016, terdapat perubahan rancangan di 8TV di mana fokus rancangan Cina juga bertambah. 8TV menyiarkan hampir semua rancangan Cina sepanjang hari pada hari Sabtu hingga Selasa, manakala rancangan Inggeris masih disiarkan selama dua jam pada hari Rabu dan satu jam pada Khamis dan Jumaat. CJ Wow Shop yang disiarkan pada awal pagi selama tiga jam juga mula bersiaran pada hari yang sama, menggantikan segmen siaran serentak Hot FM AM Krew yang telah disiarkan selama hampir sedekad. Disebabkan oleh perubahan ini, rancangan The 8TV Quickie yang juga telah bersiaran selama lebih sedekad ditamatkan siarannya.
Mula 1 Januari 2017 Waktu siaran (setiap hari): Pukul 7:30 pagi sehingga pukul 2:00 pagi hari berikutnya (Rancangan bahasa Cina).
 
==Ciri-ciri==
Baris 32:
Pada awal 2006, 8TV memperkenalkan [[maskot]] barunya yang berbentuk seorang bayi bernama "Pow Pow". Bayi ini menghiasi sesetengah iklan promo yang mempromosikan rancangan 8TV, serta halaman utama [http://www.8TV.com.my laman web rasmi 8TV]. Asalnya dia cuma digelar "8TV baby" sehinggalah selesainya pertandingan mencari nama sesuai, maka dari itulah terpilihnya nama "Pow Pow".
 
Pow Pow sering dilihat memakai sehelai baju merah berkolar yang tertera logo 8TV di bahagian depan, dihiasi jubah berwana oren yang juga tertera logo 8tv di atanyaatasnya, berserta sehelai [[lampin]]. Kadang-kala dia juga dilihat bermain dengan [[gitar elektrik]]. Wajah Pow Pow banyak menyerupai watak Jack-Jack dari filem Disney-Pixar, ''[[the Incredibles]]''.
 
Maskot "Pow Pow" telah dihentikan penggunaannya oleh 8TV.
 
==Senarai rancangan==