The Beatles: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 59:
===1963 - 1966: Beatlemania, konsert jelajah, ''Please Please Me'' dan ''With the Beatles''===
[[File:Beatles logo.svg|thumb|left|alt=The words 'The Beatles', rendered with large letters B and T in the second word|upright|Logo T-drop The Beatles.]]
Dengan kejayaan yang biasa dari ''Love Me Do'', ''Please Please Me'' lebih diterima dengan cukup bersemangat, menduduki nombor 2 di tangga lagu [[United Kingdom]] selepas dikeluarkan pada Januari 1963. Pada mulanya Martin bermaksud untuk merakamkan LP ([[piring hitam]]) Beatles yang pertama di The Cavern Club, namun setelah merasa di sana seperti "suasana akustik dalam tangki minyak" ({{efn|Original: "the acoustic ambience of an oil tank")}}, rakaman dialihkan selama satu sesi di Studio Abbey Road. Sepuluh lagu disiapkan dalam ''Please Please Me'' bersama 4 lagu dari 2 single yang terdahulu. Allmusic mengulas tentang bagaimana giatnya kumpulan itu mengeluarkan album sulung ''Please Please Me'' dalam satu hari: "Beberapa dekad selepas perilisannya, album itu masih terasa segar, khsususnya kerana asal nuansanya yang kuat." ({{efn|Original: "Decades after its release, the album still sounds fresh, precisely because of its intense origins. ")}} John Lennon mengatakan bahawa ia dan Paul McCartney" hanya menulis lagu à la Everly Brothers dan Buddy Holly, lagu pop yang mengandungi tidak lebih daripada sekadar pemikiran - untuk mencipta suara. dan kata-katanya hampir tidak ada hubungannya" ({{efn|Original: "just writing songs à la Everly Brothers, à la Buddy Holly, pop songs with no more thought of them than that-to create a sound. And the words were almost irrelevant.")}} Dikeluarkan pada Mac 1963, album itu menduduki nombor 1 yang menjadi awal mengungguli 11 album studio Beatles hingga tahun 1970 di carta lagu United Kingdom. Single ke-3, ''From Me to You'' dikeluarkan bulan April dan juga berada di nombor 1. Pada pengeluaran pada Ogos, single ke-4 ''She Loves You'', menjadi single pertama Beatles yang menembusi jualan satu juta keping.
 
[[Fail:Parlophone LP PMC 1202.jpg|thumb|LP Parlophone ''Please Please Me''.]]
Baris 65:
Logo ikonik The Beatles "drop-T" dilukis oleh pereka Ivor Arbiter, mula dikeluarkan pada 1963. Logo ini pertama kali ditampal pada dram, yang dibeli Epstein dan Ringo Starr di kedai Arbiter. Kumpulan itu menjelajahi United Kingdom 3 kali dalam setengah tahun: Jelajah selama 4 minggu bermula bulan Februari, 3 minggu di bulan Mac dan Mei hingga Jun. Populariti mereka ditandai dengan bersemangat peminat yang menamakan diri mereka Beatlemania. Persembahan di mana-mana disambut dengan jeritan. Bahkan polis perlu menyembur air dengan hos untuk menenang peminat demi melindungi Beatles. Hal ini mencetuskan debat di parlimen Inggeris. Pada akhir Oktober, The Beatles menjelajah ke [[Sweden]] selama 5 hari, untuk pertama kali membuat persembahan di luar negeri setelah di Hamburg. Kembali ke England, mereka disambut dengan jeritan beribu-ribu peminat, 15 wartawan dan jurugambar serta wartawan dari [[BBC|BBC Television]] dalam cuaca [[hujan]] lebat. Mulai esok selama 6 minggu, The Beatles kembali mengadakan jelajah yang sering menjadi berita hangat di media.
 
''Please Please Me'' masih menduduki carta lagu selama 30 minggu hingga akhirnya dapat ditembusi dengan album mereka sendiri, ''WithThe Beatles'' yang juga menduduki di nombor 1 selama 22 minggu. Album ini dirakam dengan teknik penerbitan studio. Album ''With The Beatles'' diulas oleh Allmusic: "Susulan daripada pesanan yang terbanyak, salah satu yang menjadikan asli lebih baik dengan menggunakan nadanya sendiri dan menambah kedalaman" ({{efn|Original: "a sequel of the highest order-one that betters the original by developing its own tone and adding depth.")}} Seperti yang sudah menjadi standard, album itu dikeluarkan pada akhir November, lebih awal daripada single seterusnya, ''I Want to Hold Your Hand''. ''With The Beatles'' dipuji oleh pengkritik muzik [[Time (majalah)|TIME]], William Mann, yang mengatakan bahawa Lennon dan McCartney adalah "komposer Inggeris hebat tahun 1963" ({{efn|Original: "the outstanding English composers of 1963")}}. Majalah itu menerbitkan beberapa siri rencana yang membincangkan analisis Mann mengenai muzik The Beatles dan menaruh hormat pada mereka. ''With The Beatles'' menjadi album kedua dalam sejarah carta lagu United Kingdom yang menjual sejuta keping, sebelum ini dicetak pertama kali oleh lagu latar South Pacific pada tahun 1958.
 
====Penaklukan British====
Baris 80:
 
====''A Hard Days Night'', ''Beatles for Sale'', ''Help!'' dan ''Rubber Soul''====
Ahli kumpulan The Beatles mula berlakon dalam filem berjudul ''A Hard Day 's Night'' yang dikeluarkan pada Julai dan Ogos 1964, masing-masing di [[London]] dan [[New York]]. Diarahkan oleh Richard Lester dan dihasilkan oleh United Artist Records dari Mac hingga April 1964, filem ini merupakan dokumentari hitam putih The Beatles yang ribut dengan suasana canda tawa namun menuai kejayaan. Menurut Allmusic, lagu latar filem yang judulnya sama, ''A Hard Day 's Night'', memperlihatkan bahawa The Beatles "benar-benar memenuhi peranannya sebagai kumpulan muzik. Semua pengaruh berbeza pada 2 album pertama telah melebur menjadi suara yang terang, gembira, asli, dan dipenuhi dengan suara gitar yang berdenging "( {{efn|Original: the Beatles is" truly coming into their own as a band. All of the disparate influences on their first two albums had coalesced into a bright, joyous, original sound, filled with ringing guitars. ")}} "Suara gitar yang berdenging" sebenarnya adalah hasil dari [[gitar elektrik]] Rickenbacker 12 milik Harrison yang khusus diberikan oleh pembuatnya.
 
''Beatles for Sale'', album keempat The Beatles, ditandai dengan timbulnya konflik serius antara komersialisme dan kreativiti. Dirakamkan antara Januari dan Oktober 1964, formatnya sengaja ingin dibuat seperti ''A Hard Day 's Night'', yang tidak seperti 2 album sebelumnya, tidak ada lagu yang disadurkan. Dihadapkan pada jelajah antarabangsa yang panjang, proses menulis lirik menjadi agak terganggu. Lennon mengatakan "bahan menjadi masalah utama" ({{efn|Original: "Material's becoming a hell of a problem".)}} Enam lagu saduran dimasukkan dalam album. Dikeluarkan pada awal Disember, 8 lagunya dapat diterima dengan baik, mencerminkan kematangan bahan lirik lagu yang dihasilkan bersama antara Lennon dan McCartney.
 
Pada bulan April 1965, doktor gigi Lennon dan Harrison menaburkan kopi mereka dengan LSD ketika mereka sedang makan malam bersama. Dua pemuda itu mengakui bahawa mereka sengaja cuba [[dadah]], diikuti oleh Starr pada satu kesempatan lain. McCartney agak segan, namun akhirnya mengaku pada tahun 1966, dan kemudian menjadi yang pertama membincangkannya secara terbuka. Penobatan The Beatles dengan gelaran Members of the Order of the British Empire (MBE) oleh [[Ratu Elizabeth II]] mencetuskan kontroversi selepas anugerah itu sebelumnya telah dicalonkan kepada Perdana Menteri [[Harold Wilson]]. Beberapa penerima MBE konservatif mengembalikan lencana mereka sebagai bentuk protes kerana pada saat itu anugerah MBE cuma diberikan untuk veteran perang dan negarawan.
 
Filem kedua The Beatles, ''Help''!, yang kembali diarahkan oleh Lester, yang dikeluarkan pada Julai. Disebutkan sebagai filem yang memaparkan jenaka ala Bond, para anggota The Beatles dan pengkritik berpendapat masing-masing. McCartney berkata: "Help! adalah filem yang bagus, namun bukan filem kami - kami cuma tetamu khas. Filemnya menyenangkan, tapi sebenarnya, untuk idea sebuah filem, kelihatan kurang benar". ({{efn|Original: "Help! Was great but it was not our filem-we were sort of guest stars. It was fun, but basically, as an idea for a film, it was a bit wrong.")}} Lagu-lagu latar didominasi oleh Lennon , yang menjadi vokalis utama dan penulis sebahagian besar lirik, termasuk lagu utama yang menyertai ''Help'' dan ''Ticket to Ride''. Album yang juga berjudul sama, ''Help!'' menjadi LP studio kelima, mengandungi campuran bahan asli dan rakaman terdahulu. Ciri-ciri lain ada alihsuara yang semakin meningkat dan permainan alat muzik klasik, seperti kuartet alat muzik biola dalam lagu balada Yesterday. Dicipta oleh McCartney, lagu ''Yesterday'' hingga kini menjadi lagu yang paling banyak dinyanyikan semula. Lagu ''Dizzy Miss Lizzy'', merupakan lagu penutup.
 
Pada tarikh 15 Ogos, kunjungan ketiga The Beatles ke Amerika Syarikat dibuka dengan konsert di Stadium Shea, New York dengan penonton 56,000 orang. Sembilan konsert seterusnya mendukung kejayaan di pelbagai bandar. Di akhir jelajah, kakitangan keempat diperkenalkan kepada [[Elvis Presley]], tokoh yang juga berpengaruh pada muzik mereka. Elvis mengajak ke rumah, menggubah muzik melalui penambahbaikan (jam session) di ruang tamu, berbincang mengenai perniagaan muzik dan berkongsi anekdot.
 
Album ''Rubber Soul'', dikeluarkan awal Disember, dipuji oleh pengkritik sebagai kemajuan baru dan muziknya semakin kompleks. Penulis dan pengkritik Ian MacDonald menilai ''Rubber Soul'' "memulihkan kembali rasa arah yang sudah ditinggalkan sejak akhir tahap penerbitan Beatles for Sale" {{efn|Original: "recovered the sense of direction that had begun to elude them during the later stages of work on Beatles for Sale" ("memulihkan kembali rasa arah yang sudah ditinggalkan sejak akhir tahap penerbitan Beatles for Sale")}}. Berbeza dengan Help! yang memasukkan unsur-unsur muzik klasik seperti seruling dan alat muzik biola, Rubber Soul memperkenalan alunan gitar dalam lagu ''Norwegian Wood (This Bird Has Flown)'', sebuah kreativiti yang melampaui kebiasaan pada muzik rock. Terdapat juga cara penulisan lirik yang semakin berbeza antara Lennon dan McCartney walaupun masih bekerjasama. Temanya juga meluas dari hal-hal tentang percintaan dan sebagainya. Di sisi lain, lirik lagu menarik perhatian peminat yang menangkap keindahan dan kedalaman maknanya. Ada spekulasi yang mentafsirkan bahawa "Norwegian Wood" bermakna "ganja". Pada tahun 2003, majalah Rolling Stone memasukkan ''Rubber Soul'' ke nombor 5 di antara 500 Album Terbaik Sepanjang Masa (The 500 Greatest Albums of All Time), sementara Allmusic memujinya sebagai salah satu album folk rock klasik. Lain dengan Lennon dan McCartney, menurut mereka album itu "cuma album yang lain" ({{efn|Original: "just another album")}}.
 
===1966 - 1969: Kontroversi, tahun-tahun di studio dan pembubaran===