Bertih jagung: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Laqilah2 (bincang | sumb.)
Saya telah menambah beberapa fakta seperti sejarah dan terminologi
Baris 18:
}}
'''Bertih jagung''' atau ''Popcorn'' atau '''jagung tembak''' merupakan jenis makanan ringanbiji jagung yang meletupmengembang dari kernalnya dan mengembangmeletup apabilaketika dipanaskan. BertihApabila jagungdipanaskan pada, asalnyatekanan  dijumpaiakan olehterhasil Orangdari Aslidalam Amerika,kernel tetapi dan menjadiletupan popularkecil sebagaiseperti makananbunyi ringan“pop” semasadihasilkan.Terdapat Zamanbeberapa Kemelesetanteknik Amerikayang digunakan untuk meletupkan bertih jagung Syarikat, terutamanyaseperti memanaskannya di pawagamdalam ketuhar atau menggunakan alatan rumah yang sememangnya khas untuk membuat bertih jagung . Bertih jagung yang tidak diletupkan adalah tidak mudah rosak dan akan tahan dalamjangka masa yang panjang jika disimpan di tempat yang tertutup .<!----
 
Jagung mampu mengembang kerana, tidak seperti bijiran lain, kernalnya memiliki rangka lembab yang keras dan isi berkanji padat. Ini membenarkan tekanan meningkat dalam kernal sehingga menghasilkan letupan "pop". Sesetengah jenis jagung kini ditanam khusus sebagai bertih.
 
Terdapat banyak teknik bagi menghasilkan bertih jagung. Mesin bertih jagung berskala perdagangan dicipta oleh Charles Cretors pada akhir abad ke-19. Banyak jenis kaedah skala kecil di rumah bagi menghasilkan bertih jagung juga ada, dengan yang paling popular di [[USA]] merupakan bertih jagung boleh di ketuhar mikro siap dibungkus.<ref name="AmericanOriginal">{{cite web | url=http://www.allbusiness.com/sector-31-33-manufacturing/food-manufacturing/1178202-1.html | title="An American Original: The Popularity of Microwave Popcorn Just Keeps Growing" | publisher=AllBusiness | date=May 1, 2006}}</ref>
 
Sebagai makanan ringan, bertih jagung mempunyai penyokong dan penentangnya tersendiri. Sesetengah menganggapnya sebagai makanan kesihatan, sementara yang lain memberi amaran menjauhinya di atas pelbagai alasan. Bertih jagung juga mempunyai banyak kegunaan bukan makanan, dari hiasan perayaan kepada bahan pembungkusan.
<!----
 
 
Baris 37 ⟶ 30:
---->
 
Sesetengah orang menganggap bahawa bertih jagung merupakan makanan yang sihat bergantung kepada cara masakan. Namun , ada juga yang menentang perkara ni atas sebab- sebab tertentu. Bertih jagung boleh dijadikan hiasan.
==Rujukan==
 
== Sejarah ==
Jagung telah pun mendominasi Mexico sejak 9000 tahun yang lalu.Arkeologi  telah membuat kajian bahawa manusia zaman dahulu teah mengetahui kewujudan bertih jagung sejak beribu tahun yang lalu.Seperti contoh , di Mexico , serpihan bertih jagung yang berusia 3600 tahun sebelum masihi telah dijumpai. Kebanyakan sejarawan percaya bahawa bertih jagung merupakan jagung yang pertama yang diketahui oleh manusia. Meletupkan kernel telah Berjaya dilakukan secara manual pada abad ke 19 , yang dijual di semenanjung timur Amerika Syarikat di bawah jenama seperti “Pearls” atau “Nonpareil”. Perkataan “ letupan jagung” pertama kali muncul di dalam Kamus  Amerika 1848 oleh John Rusell Bartlett .Bertih jagung merupakan antara bahan di dalam “Cracker Jack” , dan di awal pemasaran produk tersebut , bertih jagung diletupkan dengan menggunakan tangan sahaja.
 
Kewujudan bertih jagung meningkatdengan mendadak pada tahun 1890-an dengan penggunaan pembuat bertih jagung yang direka oleh Charles Cretor. Charles Cretor merupakan seorang pemilik kedai  gula-gula , yang mencipta beberapa mesin yang berkuasa wap untuk membakar kacang dan telah menggunakan teknologi tersebut untuk meletupkan kernel jagung.
 
Ketika zaman Great Depression  , bertih jagung telah dijual pada harga yang sangat murah iaitu antara 5 hinga 10 sen satu bag dan menjadi sangat terkenal ketika itu. Oleh itu , ketika semua perniagaan yang lain gagal , perniagaan bertih jagung berjaya menembusi pasaran dan menjadi sumber pendapatan untuk petani-petani yang susah , termasuklah keluarga Redenbacher iaitu antara jenama popcorn yang terkenal. Semasa perang dunia kedua, kekangan gula mengecilkan pengualaran gula-gula , dan orang Amerika memakan bertih jagung tiga kali ganda daripada jumlah yang selalu mereka makan. Ia dijadikan makanan ringan dan amat terkenal di teater yang memberi rasa tidak senang hati kepada pemilik teater yang menganggap bertih jagung menghilangkan tumpuan untuk menonton filem.Namun, mereka kemudiannya mula menerima dan pada tahun 1938 , panggung wayang Midwestern yang dimiliki leh Glen W.Dickson telah memasang mesin bertih jagung di lobi panggung wayangnya. Pemasangan itu mengaut keuntungan yang banyak dan dijadikan trend semasa.
 
Pada tahun 1970, jenama bertih jagung Orville Redenbacher telah dilancarkan . Pada tahun 1981, General Mills telah menerima satu paten untuk menghasilkan gelombang ketuhar untuk bertih jagung dan kemudiannya terdapat peningkatan penggunaan bertih jagung sebanyak 10000 pound beberaoa tahun selepas itu.
 
== Cara Masakan ==
Bertih jagung boleh dimasak menggunakan mentega atau minyak. Bagi kuantiti bertih jagung yang kecil , ia boleh diletupkan diatas periuk memasak di dapur rumah . Namun , bagi jualan komersial yang menjual bertih jagung yang segar , satu mesin bertih jagung telah dicipta di Chicago oleh Charles Cretors pada tahun 1885.
 
Cretors telah memperkenalkan satu paten mesin bertih jagung  berasaskan  wap air  yang meletupkan bertih jagung di dalam minyak masak. Sebelum ini , penjual meletupakan bertih jagung dengan memegang bakul diatas api yang terbuka. Bertih jagung yang terhasil adalah sangat panas , kering dan tidak dimasak dengan sekata. Ciptaan cretors telah meletupkan bertih jagung di dalam satu pertiga mentega dan juga garam. Campuran ini dapat menahan suhu sehingga 450 °F (232 °C) yang diperlukan untuk meletupkan bertih jagung dan menghasilkan asap yang sedikit. Api yang digunakan dibawah pemanas mengeluarkan wap yang menggerakan enjin yang kecil yang membantu menggerakkan gear untuk mengacau jagung tersebut . Mesin tersebut menyerupai badut untuk dijadikan tarikan pengunjung taman tema . Wayar yang menghubungkan periuk masakan yang diatas membolehkan operator untuk menarik penutup diatas dan mengeluarkan bertih jagung kebawah .
 
Cara pembuatan bertih jagung yang berbeza juga digunakan di kawasan orang cina dan juga di Korea.Kernel jagung yang tidak diletupkan lagi diletakkan di dalam periuk besar berasaskan logam , juga dipanggil sebagai pemukul bertih jagung . Ia ditutup oleh penutup yang berat dan diterbalikkan dengan perlahan.Apabila tekanan di kanister telah mencapai tahap tertentu , kanister tersebut di  alihkan daripada api . sebuah karung diletakkan di permukaan penutup tersebut dan penutup itu dibuka. Semua bertih jagung itu meletup  dengan sekali letupan dan diletakkan di dalam karung.
 
Pengguna juga boleh membeli alatan khas untuk menghasilkan bertih jagung  didalam kuantiti yang sedikit. Ada beberapa alatan khas yang boleh digunakan bersama minyak atau mentega cair yang sedikit untuk membantu pengaliran haba  tetapi bertih jgung yang diletupakn di udara menggunakan udara panas daripada kawasan dalam mesin tersebut  dan memastikan kernel jagung itu dalam keadaan bergoncang untuk mengelakkan terbakar. Kebanyakkan bertih jagung yang dijual sekarang di pekkan di dalam bag bertih jagung  yang boleh dimasukkan kedalam ketuhar.
 
== Terminologi ==
Di dalam Industri bertih jagung, kernel jagung yang telah diletupakan dikenali sebagai empingan. Terdapat dua bentuk empingan yang digunakan secara komersial.Empingan “rama-rama” atau “empingan salji” mempunyai bentuk yang tidak sekata  dan mempunyai beberapa kepak yang terkeluar. Empingan “cendawan” ialah empingan yang mempunyai bentuk bola yang besar , dengan beberapa kepak. Empingan “rama-rama” mempunyai rasa yang sedap , dengan kemanisan yang kuat serta biji yang tidak terlalu besar. Empingan cendawan pula tidak serapuh empingan rama-rama dan selalu digunakan untuk di pekkan seperti bertih jagung caramel.  Kernel daripada satu bertih jagung boleh menghasilkan kedua-dua empingan rama-rama dan juga cendawan yang menghasilkan 100% hybrid empingan rama-rama dan juga cendawan. Persekitaran dan kawasan untuk meletupkan bertih jagung boleh memberi kesan kepada purata  empingan rama-rama kepada cendawan.
 
Di dalam Industri bertih jagung, kernel jagung yang telah diletupakan dikenali sebagai empingan. Terdapat dua bentuk empingan yang digunakan secara komersial.Empingan “rama-rama” atau “empingan salji” mempunyai bentuk yang tidak sekata  dan mempunyai beberapa kepak yang terkeluar. Empingan “cendawan” ialah empingan yang mempunyai bentuk bola yang besar , dengan beberapa kepak. Empingan “rama-rama” mempunyai rasa yang sedap , dengan kemanisan yang kuat serta biji yang tidak terlalu besar. Empingan cendawan pula tidak serapuh empingan rama-rama dan selalu digunakan untuk di pekkan seperti bertih jagung caramel.  Kernel daripada satu bertih jagung boleh menghasilkan kedua-dua empingan rama-rama dan juga cendawan yang menghasilkan 100% hybrid empingan rama-rama dan juga cendawan. Persekitaran dan kawasan untuk meletupkan bertih jagung boleh memberi kesan kepada purata  empingan rama-rama kepada cendawan.
 
== Penggunaan ==
Bertih jagung selalu dimakan di dalam panggung wayang. Makanan ringan ini selalu disediakan samada secara masin atau manis. Di utara Amerika, cara traditional adalah dengan menyediakan bertih jagung yang masin , yang menggunakan mentega  , toffee ataupun herba. Walaubagaimanapun, versi manis ini seperti contonya bertih jagung  karamel  selalu juga dijumpai , Di United Kingdom , bertih jagung yang sudah siap dimasak selalu dijual dalam perisa manis atau masin.  Bertih jagung karamel juga mudah didapati tetapi amat mahal.Di Peru, bertih jagung dimaniskan dengan menggunakan susu pekat tetapi selalu juga dimakan dengan garam . Satu-satunya bertih jagung versi mentega ialah bertih jagung ketuhar. Bertih jagung merupakan makan ringan yang amat tekenal di acara-acara sukan dan juga di panggung wayang yang dimana telah disediakan sejak 1930-an. Bertih jagung juga dijadikan bijiran sarapan oleh orang Amerika pada tahun 1800-an yang dimakan bersama susu dan pemanis.
 
=== Risiko Kesihatan ===
Bertih Jagung merupakan antara makanan yang tersenarai di dalam Akedemi Pediatrik Amerika yang tidak disyorkan untuk dihidangkan kepada kana-kanak dibawah umur 4 tahun diatas risiko tercekik.
 
Bagi bertih jagung yang dimasukkan kedalam ketuhar adalah antara kes yang istimewa disebabkan ia direka untuk dimasak bersama pelbagai perasa.Di antara perasa mentega buatan ialah diacetyl yang boleh menyebabkan masalah pernafasan kepada perkerja-pekerja di industry pembuatan bertih jagung ketuhar.Ia juga dikenali sebagai “popcorn lung”. Hampir kesemua kilang di Amerika tidak lagi menggunakan bahan kimia ini.
 
===Rujukan===
{{Reflist|2}}