Khilafah Fatimiyah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 60:
 
Pada zaman 'Ubaydullah al-Mahdi pucuk pimpinannya ialah al-Mahdi sendiri sebagai khalifah yang berketurunan Arab. Pada zaman anak beliau, al-Qa'im sehingga al-Mu'iz, kuasa khalifah berada adalah di tangan para wazirnya yang berketurunan Barbar. Pada zaman al-'Aziz pula pengaruh Turki mula masuk. Pada waktu ini juga berlaku persaingan antara orang Turki dengan orang Barbar.
 
==Warisan Fatimiyyah==
{{Ismailis|Sejarah Ismaili}}
 
Selepas khalifah [[al-'Āḍid]], pemerintah Fatimiyyah diturunkan dari takhta pemerintahan di [[Mesir]] oleh [[khilafah Ayyubiyyah|Ayyubiyyah]].
Satu kejadian di mana sebuah keluarga yang berasal daripada Fas mendakwa pewaris Fatimiyyah melalui Idris yang mana telah mengahwini wanita Berber, terutamanya keluarga Idrisid dan Rbati dari Maghribi. {{citation needed|date=November 2015}}
Kebanyakan ''kumpulan-kumpulan "[[Tayyibi]]" (Alavi, Hebtiahs, Atbai Malak, Dawoodi)'' juga mendakwa mereka adalah pewaris kepada Fatimiyyah. Puak [[Taiyabi]] ([[Dawoodi Bohra]] yang mana merupakan kumpulan majoriti) mendakwa para ''Da`i'' mereka (lihat [[senarai Dai dari Dawoodi Bohra]]) adalah pewaris sebenar ke-21 Imam [[Taiyab abi al-Qasim]], anak lelaki kepada Imam ke-20, Imam [[Mansur al-Amir Bi-Ahkamillah|Mansur al-Āmir bi-Aḥkām Allāh]] ''(khalifah ke-10 Fatimiyyah)'' (gelaran Da`i diasaskan oleh Ratu Yaman Sulayhid ([[Arwa al-Sulayhi]]). Dai terkini bagi masyarakat Dawoodi Bohra adalah Dr. Syedna Mufaddal Saifuddin.
 
== Lihat juga ==