Takwim Hijrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Willy2000 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Muhammad Roslee (bincang | sumb.)
Baris 16:
Dalam takwim Hijrah, terdapat 12 [[bulan (takwim)|bulan]]. Setiap bulan mengandungi 29 atau 30 hari, tetapi lazimnya tidak dalam turutan yang tetap. Secara tradisinya, hari pertama setiap bulan akan bermula setelah anak bulan ([[hilāl]]) kelihatan ketika matahari terbenam. Jika hilāl tidak kelihatan selepas 29 hari pada bulan tersebut, sama ada dilindungi awan atau langit di ufuk barat terlalu terang apabila bulan terbenam, maka, hari tersebut dikira sebagai hari yang ke-30. Pencerapan atau rukyah tersebut haruslah dilakukan oleh orang yang dipercayai dan dan mengakuinya dihadapan pemimpin.
 
Dengan pencerapan begini mendorong Muslim berkecimpung dalam bidang [[astronomi]], yang meletakkan Islam terkehadapan dalam sains tersebut buat beberapa kurun. Amalan tradisi ini masih diikuti di negara-negara lain seperti [[Pakistan]] anddan [[Jordan]]. Walau bagaimanapun, kebanyakan peraturan astronomi negara Muslim membenarkan penggunaan calendar dan tidak tertakluk sentiasa kepada cara ini. [[Malaysia]], [[Indonesia]], dan beberapa negara yang lain memulakan bulan ketika matahari terbenam pada hari pertama ketika bulan terbenam selepas matahari terbenam. Di [[Mesir]], bulan bermula ketika matahari terbenam pada hari pertama yang bulan terbenam sekurang-kurangnya lima minit selepas matahari terbenam.
 
[[Umm al-Qura]] yang rasmi, kalendar [[Arab Saudi]] menggunakan kaedah astronomi yang berlainan hinggalah beberapa tahun kebelakangan ini [http://www.jas.org.jo/sau.html]. Sebelum 1420H (sebelum [[18 April]] [[1999]]), jika usia bulan yang terbenam di [[Riyadh]] sekurang-kurangnya 12 jam, maka hari yang ''tamat'' ketika matahari terbenam itu merupakan hari pertama setiap bulan. Ini menyebabkan negara tersebut meraikan hari-hari raya sehari atau dua hari awal berbanding negara lain termasuklah [[Haji]] yang hanya menggunakan tarikh Arab Saudi kerana berlangsung di [[Makkah]]. Pada tahun 1380-an H (1970-an), negara Muslim berlainan menamatkan puasa Ramadan pada empat hari yang berbeza. Perayaan aidil fitri lebih seragam pada 1420H. Bagi 1420-22H, jika bulan terbenam selepas matahari terbenamdi Makkah, maka hari yang bermula ketika matahari terbenam tersebut adalah hari pertama bulan Saudi, peraturan yang sama juga bagi Malaysia, Indonesia, dan yang lain (kecuali tempat rukyah dijalankan).