Nusantara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 5:
 
==Bahasa dan kebudayaan==
Kebanyakan bahasa yang dituturkan di wilayah Nusantara merupakan sebahagian [[Bahasa-bahasa Melayu-Polinesia|keluarga bahasa Melayu-Polinesia]], termasuk [[bahasa Tagalog]] yang dituturkan secara meluas di [[Filipina]], [[bahasa Jawa]] yang dituturkan di [[Pulau Jawa]] dan sudah tentunya, [[bahasa Melayu]] yang dituturkan di [[Malaysia]] (yang dikenali juga sebagai [[Bahasa Malaysia]]), [[Singapura]] dan [[Brunei]] (yang dikenali sebagai [[Bahasa Melayu]]). [[Bahasa Indonesia]] juga berasal daripada bahasa Melayu dan dikenali sebagai ''Bahasa Indonesia'' oleh orang tempatan karenakerana penamaan bahasa Indonesia mengikutimenurut "Sumpah Pemuda tahun 1928".
 
Seribu tahun dahulu, [[agama]] wilayah Nusantara ialah agama campuran yang terdiri daripada agama-agama [[Hindu]], [[Agama Buddha|Buddha]], dan tradisi-tradisi asli. Sejak dari masa itu, agama-agama yang baru, termasuk [[agama Kristian]] dan terutamanya, agama [[Islam]] telah memantapkan kedudukannya di sini.
 
Kebudayaan di wilayah ini kini dipengaruhi oleh banyak agama. Agama [[Islam]] merupakan agama yang terutama, khususnya di [[Indonesia]], [[Brunei]], [[Malaysia]], dan di kalangan orang Melayu di [[Singapura]], serta juga di [[Mindanao]] dan kawasan [[Filipina]] selatan, manakala agama [[Katolik]] merupakan agama terutama di [[Filipina]] dan [[Timor Timur]]. Di [[Semenanjung Malaysia]] terdapat juga banyak penganut [[agama Buddha]] dan [[Kristian]] daripada berbilang mazhab, bersama-samadan orangagama Hindu. Agama Hindu ialah agama utama di [[Bali|Pulau Bali]].
 
==Konsep Nusantara==
Baris 15:
 
===Nusantara sebagai Konsep Kebudayaan===
Digunakan dalam konteks [[kebudayaan]], istilah "Nusantara" secara amnya merangkumi pulau-pulau [[Asia Tenggara]] dan sebilangan wilayah benua yang berjiran yang [[bahasa-bahasa Melayu-Polinesia]], serta budaya-budaya berkait merupakan budaya yang terutama. Dari sudut pandangan ini, [[Malaysia]] (termasuk [[tanah besar]] Malaysia), [[Filipina]], dan pulau-pulau negara [[Indonesia]] (kecuali [[New Guinea]]), kesemuanya termasuk dalam konsep Nusantara. Secara [[linguistik]], konsep ini boleh diperluas untuk merangkumi pulau-pulau [[Taiwan]] dan [[Madagascar]] kerana bahasa asli kedua-dua pulau ini juga merupakan sebahagian [[bahasa Austronesia]].
 
===Kerajaan-kerajaan Jawa===
Baris 24:
''Beliau, Gajah Mada sebagai Patih (=Perdana Menteri) menyatakan dia akan terus berpuasa dari "palapa" (rempah-ratus dan buah-buahan). Gajah Mada berkata: Jika aku telah menguasai Nusantara (=pulau-pulau sekitar), baru aku akan berhenti berpuasa. Bila aku telah menguasai Gurun, Seram, Tanjungpura, Haru, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, maka aku akan berhenti berpuasa.''
 
Kitab [[Negarakertagama]] mencantumkan wilayah-wilayah "Nusantara", yang pada masa sekarang dapat dikatakan merangkumi sebahagian besar wilayah modernmoden Indonesia (SumatraSumatera, Kalimantan, Nusa Tenggara, sebahagian Sulawesi dan pulau-pulau di sekitarnya, sebahagian Kepulauan Maluku, dan Papua Barat) ditambah wilayah [[Malaysia]], [[Singapura]], [[Brunei]] dan sebagiansebahagian kecil [[Filipina]] bahagian selatan.
 
Secara morfologi, kata ini adalah [[kata majemuk|kata majmuk]] yang diambil dari [[bahasa Jawa|bahasa Jawa Kuna|Sanskrit]] '''nusa''' ("pulau") dan '''antara''' ("gugusan"). Sedangkan '''Nuswantara''' berasal dari kata '''nusa''' ("bangsa-bangsa") '''swa''' (yang "mandiri/merdeka") '''anta''' ("suci/ anak dari dewa/ keturunan mulia") dan '''tara''' ("kesatria kebenaran").
 
Di bawah Kerajaan-kerajaan Jawa, istilah "Nusantara" ialah istilah yang paling luas antara tiga istilah yang digunakan untuk menghuraikan lingkungan pengaruh raja-raja Jawa: