Kuil Hindu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Arkitektual Kuil: Tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Ranee Narendranath (bincang | sumb.)
Baris 19:
Lawatan ke kuil bukan sesuatu yang wajib untuk orang-orang Hindu. Biasanya, di setiap rumah orang Hindu terdapat sebuah kamar atau tempat sembahyang. Oleh itu, hanya semasa upacara perayaan agama, biasanya orang Hindu melawat kuil. Akibatnya, kuil-kuil tidak mempunyai sebarang kawalan terhadap penganut-penganut Hindu. Namun, kuil-kuil Hindu biasanya mengadakan kirtana (nyanyian lagu-lagu suci) atau ceramah agama untuk orang ramai.
 
Apakah tujuan orang Hindu membina kuil?
{{Hinduism}}
 
“Kita menikmati benda-benda baik dalam kehidupan, misalnya rumah, pakaian, barangan perhiasan, muzik, tarian, dan sebagainya. Dahulu kita membayar cukai kepada raja. Kini kita membayar cukai kepada kerajaan yang dilantik kerana dengan perlindungan merekalah kita dapat menikmati kehidupan ini. Begitu juga, Tuhan melindungi kita. Oleh itu, sebagai tanda bersyukur kepada Tuhan, kita mempersembahkan benda-benda yang baik di kuil. Kita mempersembahkan kepada Tuhan, makanan, pakaian, barangan perhiasan, muzik, bunga-bunga, kalungan bunga, wangian, dan sebagainya. Dengan persembahan ini, kita meluahkan rasa bersyukur. Kuil adalah tempat di mana persembahan ini diberikan bagi pihak seluruh masyarakat. Menurut Srimad Bhagavad Gīta, apabila kita menikmati sesuatu tanpa mempersembahkannya kepada Tuhan terlebih dahulu, ianya sama seperti mencuri.”
----[[:Fail:///P:/Guide/Guideline Drafts/3 Edition- 24 Mar.docx# ftnref1|[1]]] Sri Chandrasekharendra Saraswati Swami{{Hinduism}}
 
[[Kategori:Kuil Hindu| ]]