Negara bangsa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 180.248.24.32 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 1:
'''Negara bangsa''' ialah satu konsep atau bentuk [[kenegaraan]] yang memperoleh [[pengesahan politik]]nya dengan menjadi sebuah entiti [[Kedaulatan|berdaulat]] bagi satu-satu [[bangsa]] sebagai sebuah (unit) wilayah yang berdaulat. "Negara" (atau negeri) ialah entiti [[politik]] dan [[geopolitik]], dimanamanakala "bangsa" berartiialah entiti [[budaya]] dan/atau [[etnik]]. Istilah "negara bangsa" menandakan bahawa kedua-duanya (negara dan bangsa) sebagai sama, dan ini membezakannya dengan bentuk kenegaraan yang lain, yang telah wujud sebelumnya. Jika berjaya dilaksanakan, ia menandakan bahawa [[Kerakyatan|rakyatnya]] berkongsi satu bahasa, budaya dan nilai - yang bukan merupakan ciri-ciri negara yang telah wujud sebelumnya. Sebuah dunia dengan negara-negara bangsa juga akan melaksanakan tuntutan terhadap [[penentuan nasib sendiri]] dan [[autonomi]] bagi setiap bangsa, yang menjadi fokus utama [[fahaman]] [[nasionalisme]].
 
Akibat kekaburan dalam perkataan "negara", istilah "negara bangsa" kadangkala disalahguna untuk merujuk kepada mana-mana negara berdaulat, samada sempadan politiknya menyamai sempadan-sempadan etnik maupunmahupun budayanya. Penggunaan ini dikatakan timbul sebagai percobaanpercubaan membezakan "negara bangsa" daripada "negara" (negeri) yang menganggotai sesebuah sistem persekutuan, seperti [[Amerika Syarikat]] dan [[Kesatuan Eropah]].
 
Pada zaman moden ini, hanya wujud beberapa negara yang boleh dikelaskan sebagai negara bangsa tanpa dipertikaikan. Negara-negera tersebut ialah: