Nunuk Ragang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Sagiaan1869 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Sagiaan1869 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
 
=== Pemilihan Arah Tuju ===
Keluaran dari Nunuk Ragang diawali dengan suatu "pitimburungakan". Keputusan dari kaum paderi wanita pagan atau bobolian adalahmemberi penjelasan bahawa andaikata semua suku kaumKadazan-Dusun tidak berpindah maka seluruh bangsa akan punah akibat serangan dari Minorit. Pemimpin-pemimpin suku-suku mencapai persepakatan bahawa suku kaum Tagahas (yang kuat) di tugaskan untuk pertahanan belakang (rear guard) sementara suku-suku yang lain secepat mungkin mulai berangakat dari sentral Nunuk Ragang.
 
Arah tuju perjalanan setiap suku kaum adalah berpandu pada aliran sungai Liwagu. Suku kaum Rungus, dan suku kaum Tangara yang dahulu mendiami kawasan "pirungusan"ia itu perkampungan mereka di antara dua anak sungai yang menghilir ke sungai Liwagu dan juga keadaan "tangar-tangar" atau pasir putih, berangkat menuju turun ke sungai Labuk. Kemudian mereka melencong naik ke Utara. Setelah sampai ke Tempasuk melalui lembah, Marak-Parak, mereka ambil keputusan untuk berpecah, satu kumpulan menuju ke Matunggong, dan yang satu lagi ke kawasan pantai Barat, khasnya di Papar dan Penampang.
Baris 32:
 
=== Pemilihan Tanda Pertalian Persaudaraan ===
Sebagai tanda pertalian persaudaraan antara semua suku-suku Kadazan-Dusun tiga jenis barang2 yang sangat bernilai di bagi bahagi kepada setiap sukuː
* Tempayan
* Tangon