Komtar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Pidoih (bincang | sumb.)
tentang pembinaan dan reka bentu
Baris 10:
'''Menara KOMTAR''' terletak di [[Georgetown, Pulau Pinang|George Town]], [[Pulau Pinang]]. KOMTAR merupakan bangunan yang paling tinggi di [[Pulau Pinang]], mengandungi 65 tingkat di utara semananjung dan ke-6 di [[Malaysia]]. Bangunan ini bentuk segi 12.
 
==Pranginlatar Mallbelakang==
KOMTAR merupakan idea Lim Chong Keat, adik kepada Lim Chong Eu, Ketua Menteri kedua Pulau Pinang. Ia bertujuan untuk memulihkan semula bandar George Town dengan mewujudkan sebuah kompleks yang akan menempatkan pentadbiran, perdagangan, runcit dan pengangkutan fungsi di bawah satu bumbung, dan juga mengunjurkan tempat kejadian seni bina moden yang agak baru di Pulau Pinang dalam era selepas merdeka.
The new super Komtar
 
Besar-besaran usaha pembaharuan bandar pertama kali dicadangkan pada tahun 1962. [11] Laporan dari Robert Nathan juga mengakui bahawa George Town telah mula menunjukkan tanda-tanda penurunan, dengan majoriti kediaman di bandar ini terdiri daripada rumah kedai abad ke-19 yang berada dalam keadaan terbiar dan telah bertukar menjadi kawasan miskin. [12]
==1st Avenue Mall==
 
Kompleks barang dijual berjenama
Pada masa Lim Chong Eu mengambil alih sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang pada tahun 1969, keadaan penurunan di Pulau Pinang telah diburukkan lagi oleh pembatalan status entrepot percuma Pulau Pinang. Oleh itu, projek KOMTAR itu dilihat sebagai satu usaha untuk mengubah nasib menurun George Town, dan menghidupkan semula kedua-dua bandar dan negeri Pulau Pinang secara keseluruhan.
 
==reka bentuk==
.pelan induk untuk George Town disediakan pada 1960-an dipanggil untuk pemuliharaan pusat bandar bersejarah sebagai tapak warisan, manakala kawasan 11 hektar dikelilingi oleh empat jalan - Prangin, Maxwell, Pulau Pinang dan Majalah Roads - dijangka berkembang menjadi 'Pulau Pinang Pusat Urban baru 'yang terdiri daripada podium empat tingkat, tiga blok kediaman 17 tingkat dan sebuah pusat pencakar langit 65 tingkat. [11] dicadangkan Kompleks ini juga termasuk kubah geodesik diilhamkan oleh reka bentuk Buckminster Fuller, seorang rakan sekerja Lim Chong Keat.
 
The pencakar langit pusat sepatutnya menempatkan pejabat pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang, manakala kubah geodesik akan mengandungi sebuah dewan pelbagai guna. Seperti yang dinyatakan oleh Dr. Gwynn Jenkins dalam buku beliau, Space Dipertandingkan, tiga blok kediaman adalah untuk menyediakan satu 'sosial-kejuruteraan komuniti kediaman' di rumah pangsa pendapatan bercampur dan etnik. Di samping itu, kompleks ini juga telah dirancang untuk berkhidmat sebagai sebuah daerah komersial dan hab pengangkutan awam, di mana semua adalah untuk pekat di bawah satu bumbung.
 
Kompleks ini telah direka oleh Arkitek Team 3 (AT3) Singapura, yang diketuai oleh Lim Chong Keat. [13] [14] Lim menceritakan bahawa beliau bertanggungjawab dalam memastikan bahawa perunding yang dilantik cekap, dan di peringkat kebangsaan dan di seluruh dunia yang mencukupi diperlukan untuk mencapai projek itu. [12] Pakar-pakar daripada bidang-bidang lain, termasuk penyelidik sosial dari Universiti Sains Malaysia (USM) dan perunding trafik juga turut membantu dalam.
 
== pembinaan ==
Projek KOMTAR hanya mendapat dari tanah pada tahun 1970, sepanjang tempoh Lim Chong Eu sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang itu. [11] Ia adalah yang paling bercita-cita tinggi projek pembaharuan bandar tunggal yang dilaksanakan oleh Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang, cabang pembangunan kerajaan negeri Pulau Pinang. Pelan induk telah dibahagikan kepada lima fasa untuk pelaksanaan.
 
Walau bagaimanapun, projek KOMTAR juga melibatkan pemusnahan beratus-ratus penjajah era rumah kedai, sekolah dan kuil-kuil di sekitar tapak 11 hektar, penyisihan kawasan-kawasan perumahan yang lebih mantap dalam proses. [6] [15] Terutamanya, Gladstone Road, yang pernah berlari melalui kawasan itu, telah dihapuskan dari peta apabila pembinaan KOMTAR bermula. [16]
 
Bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdul Razak Hussein, merasmikan majlis cerucuk yang pertama pada 1 Januari 1974, di mana beliau menjelaskan bahawa "Projek ini akan mengubah wajah bandar, membuang imej warisan penjajah memihak kepada satu yang mencerminkan identiti Malaysia dan budaya berbilang kaum ". [11]
 
KOMTAR Tower telah mendahului keluar pada tahun 1985, menjadikannya bangunan pencakar langit tertinggi di Malaysia pada masa itu. [17] 65 tingkat, 232 m pencakar langit tinggi juga kedua tertinggi di Asia pada ketika itu, di belakang Sunshine 60 di Tokyo, Jepun. KOMTAR Tower secara rasmi siap pada tahun berikutnya dan kekal sebagai pencakar langit tertinggi di Malaysia sehingga tahun 1988.
 
==Rujukan==
<references/>
{{Northern Corridor Economic Region}}