Raja Tun Uda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Raja Tun Uda.jpg|thumb|220px|'''Raja Tun Uda Al-Haj Bin Raja Muhammad''' ([[1894]] - [[17 Oktober]] [[1976]])]]
 
'''Raja Tun Uda Al-Haj Bin Raja Muhammad''' ([[1894]] - [[17 Oktober]] [[1976]]) ialah gabenor [[Gabenor Pulau Pinang]] yang pertama yang berkhidmat antara [[31 Ogos]] [[1957]] sehingga [[30 Ogos]] [[1967]].
 
Dilahirkan di [[Kuala Langat]], Raja Tun Uda belajar di [[Kolej Melayu]] di [[Kuala Kangsar]]. DenganWalaupun azamnya untuk berjaya, beliau mencapai tidak dapat mencapai kejayaannya dengan pantas kerana [[Tanah Melayu]] ketika itu masih diperintah oleh pihak [[British]], dandengan semua jawatan kanan dalam kerajaan dan [[perkhidmatan awam]] masih diberikandiperuntukkan kepada para [[ekspatriat]] British. Walaupun demikian, beliau akhirnya mencipta sejarah apabila beliau memegangmenjadi jawatan Setiausahaorang [[Melayu]] yang pertama untuk memegang jawatan Setiausaha kepada Residen British Selangor dan kemudiannya Setiausaha Negeri Selangor yang pertama.
 
Raja Tun Uda ialah ahli Majlis Negeri Selangor dan Majlis Persekutuan sehingga serangan Jepun pada tahun [[1941]]. Pada tahun [[1946]], beliau menjadi pegawai Kelas 1 B dalam Perkhidmatan Awam Malaya dan berkhidmat dalam berbagai-bagai lembaga dan [[jawatankuasa]].
 
Pada [[31 Ogos]] [[1957]], apabilaApabila Tanah Melayu mencapai [[Kemerdekaan Malaysia|kemerdekaan]] pada [[31 Ogos]] [[1957]], Raja Tun Uda dilantik sebagai [[Gabenor Pulau Pinang]] yang pertama. Antara masa beliau memulakan kerjayanya sebagai pegawai awam sehingga menjadi Gabenor Pulau Pinang, beliau memegang banyak jawatan dan menerima banyak hadiahanugerah untuk perkhidmatannya.
 
Selepas persaraannya[[persaraan]]nya, Raja Tun Uda menyertai sektor [[perdagangan]] sebagai Pengarah [[Oversea- Chinese Banking Corp. Ltd]] (OCBC) dan kemudiannya Pengarah [[Great Eastern Life Asuurance Co. Ltd.]] serta banyak syarikat yang lain.
 
Raja Tun Uda merupakanadalah seorang peminat [[tenis]] dan [[emas]], selain daripada suka berkebun.
 
==Garis masa==