Perkhidmatan rangkaian sosial: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 11:
Salah satu laman web berkenaan dengan Perkhidmatan rangkaian sosial adalah "Giblink". Ia telah ditubuhkan pada 15 Oktober 2007.
 
'''MySpace''' merupakan sebuah laman web rangkaian sosial. Ibu pejabatnya terletak di Bukit Beverly, California, Amerika Syarikat,[1] di mana mereka berkongsi bangunan pejabat dengan pemilik langsungnya, Fox Interactive Media; manakala pemilik Fox Interactive dan juga MySpace, News Corporation, ibu pejabatnya terletak di New York.
GERGASI INTERNET TERBARU TELAH MUNCUL
Apakah perasaan anda jika berpeluang berkongsi untung bersama pemilik
Antara Perkhidmatan rangkaian sosial adalah MySpace, YouTube, GoDaddy, Skype atau Google dan Giblink.
 
'''YouTube''' ialah laman web perkongsian video yang disukai ramai dan yang membenarkan penggunanya memuat naik, menonton, dan berkongsi klip video. Video-videonya boleh dinilai, dengan kedua-dua pemeringkatan purata serta kekerapan video itu ditonton dipaparkan.
MySpace merupakan sebuah laman web rangkaian sosial. Ibu pejabatnya terletak di Bukit Beverly, California, Amerika Syarikat,[1] di mana mereka berkongsi bangunan pejabat dengan pemilik langsungnya, Fox Interactive Media; manakala pemilik Fox Interactive dan juga MySpace, News Corporation, ibu pejabatnya terletak di New York.
 
YouTube ialah laman web perkongsian video yang disukai ramai dan yang membenarkan penggunanya memuat naik, menonton, dan berkongsi klip video. Video-videonya boleh dinilai, dengan kedua-dua pemeringkatan purata serta kekerapan video itu ditonton dipaparkan.
 
Diasaskan pada Februari 2005 oleh tiga orang bekas pekerja PayPal, Youtube yang berpusat di San Bruno mempergunakan teknologi Adobe Flash untuk memaparkan video. Jenis kandungan laman web ini amat meluas dan merangkumi klip-klip filem, rancangan televisyen, dan video muzik, serta kandungan amatur seperti videoblog dan video ringkas yang asli. Syarikat ini yang kini menggaji 57 orang pekerja [1] dinobatkan "Rekaan Terbaik untuk Tahun 2006" oleh majalah TIME. [2] Pada Oktober 2006, Syarikat Google Inc. mengumumkan bahawa ia telah mencapai persetujuan untuk memperoleh YouTube pada harga AS$1.65 bilion dalam bentuk saham Google. Urus niaga tersebut selesai pada 13 November 2006.
 
'''Google, Inc'''. merupakan sebuah syarikat awam dan enjin gelintar Amerika Syarikat, yang pada awalnya ditubuhkan sebagai syarikat persendirian berhad pada 7 September 1998. Syarikat yang bertapak di Mountain View, California ini mempunyai 9,378 orang pekerja sepenuh masa setakat 30 September 2006. Eric Schmidt, bekas ketua pegawai eksekutif (CEO) Novell, merupakan CEO Google sekarang, semenjak penubuh syarikat ini Larry Page meletak jawatan.
 
Nama "Google" berasal dari kesilapan mengeja "googol,"[2][3] yang merujuk kepada 10100 (angka 1 diikuti seratus angka sifar). Kata kerja "google" dalam Bahasa Inggeris dibubuh dalam Merriam Webster Collegiate Dictionary dan Oxford English Dictionary, bermaksud "menggunakan enjin gelintar Google untuk memperoleh maklumat dari Internet.
 
 
'''Statistik Perolehan Internet Giant Tahun 2006'''
 
Google : USD 4.8 billion
Baris 34 ⟶ 30:
Giblink : ? ? ? ? ?
 
Gergasi-gergasi internet di atas telah pun melakar kejayaan kerana produk-produk mereka menepati keperluan pengguna dengan adanya fasiliti disediakan yang dapat menghubungkan satu-satu pengguna dengan pengguna lain di seluruh dunia. Keperluan terhadap kemudahan perhubungan
sebegini, kini merupakan satu keperluan utama komuniti perniagaan global dan ianya boleh direalisasikan menerusi medium teknologi IT yang disebut sebagai " social networking " atau sering dirujuk sebagai Web 2.0.
produk-produk mereka menepati keperluan pengguna dengan adanya fasiliti
disediakan yang dapat menghubungkan satu-satu pengguna dengan pengguna
lain di seluruh dunia. Keperluan terhadap kemudahan perhubungan
sebegini, kini merupakan satu keperluan utama komuniti perniagaan global
dan ianya boleh direalisasikan menerusi medium teknologi IT yang disebut
sebagai " social networking " atau sering dirujuk sebagai Web 2.0.
 
'''Giblink''' telah menggabungkan semua elemen-elemen terbaik yang dimiliki oleh setiap gergasi internet sebelumnya lalu ditempatkan di bawah satu bumbung dengan fokus utama bisnes kepada "social networking community ", direka ilham sebaik-baiknya bagi memenuhi keperluan semua pihak samada pengusaha kecil, sederhana, besar, korporat mahu pun mereka-mereka yang menjalankan " home based business ". Peluang luas tersedia untuk pengusaha-pengusaha mahu pun sesiapa saja di dunia ini untuk mempromosikan perniagaan mereka atau mengiklannya agar lebih berdaya saing ke arah memperkembangkan " core business " masing-masing di pasaran global dan ini boleh dijelmakan menerusi giblink '' the next internet giant ".
 
Statistik Gibline yang saya ambil dari laman Alexa pada 22/10/2007.
 
United States :48.0%