Mashriq: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Fakta
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Membatalkan semakan 4058088 oleh 210.187.195.115 (Perbincangan)
 
Baris 1:
''Artikel ini berkenaan wilayah geografi Mashriq. Untuk kegunaan lain, sila lihat [[Mashriq (disambiguasi)]]''
[[Image:Mashreq.PNG |thumb|Map of the ''Mashriq''.]]
'''Mashriq''' ([[Arabic alphabet|Arabic]]: مشرق, juga ditranskrib sebagai '''Mashreq''', '''Mashrek''' dll.) biasanya dituturkan, khusus bagi merujuk wilayah yang bertutur [[bahasa Arab]] bermula dari negara ditimurdi seperitimur seperti Mesir dan ke utara [[Semenanjung Arab]]. Mashriq berasal daridaripada kata akar konsonan Arab iaitu '''sh-r-q (ش ر ق)''' yang berkaitan dengan arah timur atau matahari terbit dari arah timur.
Mashriq juga merujuk kepada kawasan yang cukup besar di [[Timur tengah]], bersempadan dengan [[Laut Mediterranean]] dan [[Iran]]. JugaIa juga dikatakan agak sinonim dari segi sifat relatif antara perkataan ''[[Maghreb]]'' (مغرب), bermaksud "barat" (merujuk kepada negara-negara yang bertutur bahasa arab disebelahdi sebelah barat atau utara benua [[Afrika]].
 
 
[[Image:Ottomanmashriq1600.jpg |thumb|Peta ''Mashriq'' pada tahun [[1600]] Masihi dibawahdi bawah taklukan Empayar Turki Uthmaniyyah.]]
 
Wilayah ini juga secara sinonimnya digelar [[Bilad al-Sham]], namun mengikut terma ini, [[Iraq]] dan [[Kuwait]] turut di masukkandimasukkan bersama.
 
nota: Mesir Maghrib sebab kat utara Afrika
Syam Masriq sebab berada di timur Hijjaz.......harap maklum......
 
==Lihat juga==