RTMi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Bernama.com
[[imej:Rtmlogo6.gif||thumb|Logo RTM]]
Pertubuhan Berita Nasional Malaysia
 
RTM Rintis Projek Siaran TV Digital Negara
'''RTMi''' merupakan saluran televisyen digital [[Radio Televisyen Malaysia]] yang juga dikenali sebagai Digital Terrestial Television Broadcasting (DTTB). Siaran percubaannya di mulakan di 2000 buah rumah terpilih di [[Lembah Klang]] selama 6 bulan bermula [[September]] [[2006]]. Tempoh percubaan itu dijangka berakhir [[Mac]] [[2007]], dan akan membabitkan pemasangan pentafsir kod "Set Top Boxes (STB)" di rumah-rumah pengguna yang menyertai projek percubaan itu
Am
07 Oktober, 2006 10:25 AM
Oleh Syed Azwan Syed Ali
 
KUALA LUMPUR, 7 Okt (Bernama) -- Tanpa diketahui umum, stesen penyiaran kerajaan Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah menjalankan projek perintis Penyiaran Televisyen Terestrial Digital (DTTB), sejak September lepas.
Dalam tempoh itu, DTTB akan disiarkan setiap hari dari pukul 7 petang hingga tengah malam, memaparkan program-program yang disiarkan oleh [[RTM 1]], [[RTM 2]], dan dua saluran digital baru, RTMi, [[Muzik Aktif]]. Manakala saluran secara datacasting ialah saluran [[Games Active]], saluran [[Superteks]] dan [[saluran Radio Aktif]].
 
Sebanyak 2,000 isi rumah terpilih di sekitar Lembah Klang telah dibekalkan dengan kotak penterjemah digital "set-top-boxes" (STB) bagi membolehkan mereka menerima siaran percubaan digital RTM.
Selain saluran RTMi, RTM juga memperkenalkan saluran Muzik Aktif iaitu saluran muzik sepenuhnya, saluran Games Active iaitu saluran permainan interaktif, saluran Radio Aktif yang mempunyai kandungan interaktif dan saluran Superteks iaitu saluran berita secara teks. Turut disediakan ialah [[Panduan Program Elektronik]] atau EPG (Electronic Programme Guide).
 
Signifikan bagi projek yang menelan belanja keseluruhan RM70 juta, termasuk kos pembangunan infrastruktur dan kandungan siaran digital itu, sebenarnya amat penting kepada misi pendigitalan industri penyiaran negara.
Dalam tempoh percubaan, satu kaji selidik akan dijalankan di kalangan mereka yang mengambil bahagian, bagi mengumpul maklum balas dan mengakses penerimaan penonton.
 
Ketua Pengarah Penyiaran Datuk Abdul Rahman Hamid berkata 2,000 isi rumah terpilih itu akan menjadi responden siaran digital RTM yang dijalankan selama enam bulan, dijangka berakhir Mac depan.
Siaran percubaan pendigitalan dijangka menelan belanja sehingga RM26 juta daripada jumlah keseluruhan sebanyak RM73 juta dalam projek pendigitalan.
 
"Selepas tempoh itu kita akan kaji maklum balas daripada mereka sebelum meluaskan siaran digital ini ke seluruh Lembah Klang," katanya kepada Bernama di sini.
[[Kategori: Stesen televisyen Malaysia]]
 
Melalui siaran DTTB, Abdul Rahman berkata, responden dapat menonton dua saluran tambahan iaitu RTMi (RTM Interaktif) dan saluran khas didedikasikan kepada muzik dengan kualiti bunyi dan visual yang bermutu tinggi.
 
Berbanding perkhidmatan "Standard Definition (SD) TV" yang diguna pakai sekarang, perkhidmatan "High Definition (HD) TV" akan memaparkan siaran digital yang lebih berkualiti dari segi visual, bunyi dan kandungan.
 
Pemerhati industri berkata kebanyakan negara maju telah beralih sepenuhnya daripada penggunaan siaran analog (format penyiaran lama) kepada siaran televisyen (TV) digital yang lebih kompetitif dari segi kapasiti, kandungan dan menjimatkan penggunaan ruang spektrum.
 
Bernama difahamkan kerajaan telah mencadangkan penggunaan siaran TV digital sepenuhnya pada 2015. Berdasarkan kepada satu kajian pada 2002, kerajaan juga dijangka membelanjakan RM2 bilion untuk meluaskan siaran digital ke seluruh negara.
 
Ini bermakna TV digital akan menggantikan TV analog yang sekarang dijual di pasaran tempatan selepas 2015, sebagaimana TV warna menggantikan TV hitam putih pada akhir 1970-an.
 
Ini juga bermakna pengguna perlu memiliki STB (seperti STB Astro atau MiTV) untuk menikmati siaran digital RTM ataupun mereka perlu membeli TV digital baru.
 
"Kerajaan telah mempertanggungjawabkan RTM melaksanakan projek perintis ini, selepas projek ini berjaya ia terpulang kepada Kementerian Tenaga, Air dan Komunikasi untuk melaksanakannya bagi siaran TV swasta," kata Abdul Rahman
 
Bagaimanapun, beliau berkata proses pendigitalan itu akan mengambil masa, sekurang-kurangnya selama 10 tahun, dan ia bergantung sepenuhnya kepada hasil kajian projek perintis itu.
 
Setakat ini, hanya stesen TV berbayar, Astro dan MiTV telah menggunakan siaran digital manakala stesen TV kerajaan, RTM1 dan RTM2 serta stesen TV swasta milik Media Prima Berhad; TV3, NTV7, 8TV dan TV9 masih menggunakan siaran analog.
 
"Bagaimanapun, masyarakat tidak perlu bimbang kerana siaran analog tidak akan dihapuskan (dalam masa terdekat), sebaliknya, akan dipancarkan serentak dengan siaran digital bagi mengelakkan sebarang masalah," katanya.
 
-- BERNAMA