George Town, Pulau Pinang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 95:
'''George Town''' (juga disebut sebagai "Tanjung" dan "Town" oleh masyarakat tempatan) ialah bandaraya metropolitan Pulau Pinang, Malaysia yang tertua selepas Melaka serta [[ibu negeri]] kepada [[Pulau Pinang]] di timur lautnya.
 
Dibuka pada tahun 1786 oleh Kapten [[Francis Light]] dan dimodenkan oleh Tun Dr. Lim Chong Eu, George Town serta Pulau Pinang mempunyai bilangan penduduk melebihi 500,000 orang{{fact}}, menjadikannya bandar raya terbesar di utara Malaysia dan bandaraya wilayah utara. Bandar-bandar [[satelit]] George Town termasuklah [[Air Itam]], [[Bayan Lepas]], [[Glugor]], [[Jelutong]], [[Sungai Dua]], [[Sungai Nibong]], [[Tanjung Tokong]] dan [[Tanjung Bungah]]. [[Zon Metropolitan Georgetown]] yang merangkumi bandar-bandar satelit di Pulau Pinang termasuklah [[Butterworth]], [[Kepala Batas]], [[Bukit Mertajam]] dan [[Sungai Bakap]] di [[Seberang Perai]]. [[Zon Metropolitan Georgetown]] merangkumi sebahagian daripada kawasan selatan Kedah kerana negeri Pulau Pinang adalah kecil (1048 km<sup>2 </sup>), iaitu hanya hampir separuh daripada keluasan Daerah Johor Bahru iaitu 1816 km<sup>2</sup>. Terdapat juga hotel-hotel berada di tepi pantai untuk bermandi-manda di Pulau Pinang.
 
George Town juga diumumkan sebagai Bandar [[Tapak Warisan Dunia]] di Malaysia oleh Ketua Menteri Pulau Pinang dan cuti negeri diamalkan serupa Melaka bagi menggantikan cuti Hari Kelahiran TYT Yang Dipertua Negeri yang jatuh pada hari Sabtu setiap tahun. Terminal bas 'Rapid' turut terletak di sini. Kaum majoriti di ibu negeri ini ialah kaum Cina. George Town juga merupakan tempat pelancongan orang barat sampai ke Batu Feringgi. Bilangan Sekolah Menengah Cina paling banyak di Malaysia juga terletak di George Town.