Sekolah Dato' Abdul Razak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Penambahan dari segi fakta, serta pembetulan dari segi ejaan dan struktur ayat.
Baris 24:
|footnotes =
}}
 
 
 
'''Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR)''', merupakan sebuah sekolah berasrama penuh (SBP) premier yang terletak di Sungai Gadut, Seremban, Negeri Sembilan.<ref>[http://www.ppdseremban.net/viewpage.php?page_id=46 PPD Seremban]</ref> Pada tahun 2008, SDAR telah dinobatkan sebagai sekolah kluster kecermerlangan (SKK) manakala pada tahun 2010, SDAR merupakan antara sekolah yang dipilih sebagai kohort pertama Sekolah Berpresetasi Tinggi (SBT). Selain itu, sekolah ini juga diklasifikasikan sebagai sekolah berasrama penuh premier kerana sekolah ini merupakan kelompok sekolah berasrama penuh terawal yang ditubuhkan di Malaysia. Sesuai dengan statusnya sebagai sekolah premier, sekolah ini hanya menerima pelajar lelaki berusia antara 13 hingga 17 tahun.
Baris 68 ⟶ 66:
* Sains
* Sejarah
*''Pendidikan Islam / Pendidikan Moral (untuk non-Muslimpelajar bukan Islam)''
* Geografi
* Kemahiran Hidup
Baris 85 ⟶ 83:
* Fizik
* Kimia
* Pendidikan Islam / Pendidikan Moral (untuk pelajar bukan Islam)
* Sejarah
* Prinsip Perakaunan
Baris 130 ⟶ 128:
 
=== Batch ===
Sebagai sebuah sekolah yang terulung, SDAR juga mempunyai tradisi yang telah diamalkan pelajarnya sejak dari awal penubuhan sekolah ini. Selain dibahagikan mengikut sistem rumah, pelajar SDAR juga dibahagikan mengkut batch berdasarkan tahun kemasukan pelajar ke SDAR. Setiap bacth akan diketuai oleh seorang ketua batch bagi memimpin ahli batch dalam kebanyakan aktiviti berasaskan sekolah. Menariknya, setiap batch juga mempunyai lagu, serta identitinya yang tersendiri, dan diwarisi melalui sistem giliran atau pusingan. Contohnya, sekiranya pelajar tingkatan 5 pada tahun 2011 terdiri daripada batch Gemilang, gelaran batch itu akan diwarisi kepada pelajar tingkatan 1baharu1 baharu, yang mendaftar pada tahun yang sama (2011). Jadinya, pada satu-satu tahun, akan ada dua batch yang mempunyai nama yang sama, satu batch tingkatan 5 dan satu batch tingkatan 1. Untuk membezakan batch tersebut, prefiks akan ditambah dihujung nama batch tersebut yang mempunyai maksud tahun di mana pelajar batch tersebut mula bergelar pelajar SDAR sehinggalah mereka tamat persekolahan. Contohnya "Gemilang '07-'11" untuk mewakili pelajar batch Gemilang tahun pendaftaran 2007 hingga 2011.
*Gemilang
*Warisan
Baris 145 ⟶ 143:
Band sekolah ini ditubuhkan pada awal tahun 1970 di Tanjung Malim. Awalnya, hanya sebuah band trompet yang kemudian berkembang menjadi sebuah band kuningan, marching band dan sekarang band simfoni. Band ini telah memenangi tempat pertama dalam Pertandingan Marching Band di peringkat negara bahagian pada tahun 2002 dan 2004. Mereka juga mewakili Negeri Sembilan di Pertandingan Marching Band Peringkat Kebangsaan pada tahun 2002.
 
SDAR Band pergi melalui suatu masa perubahan selama tahun 2004 di bawah bimbingan jurulatih kemudian Mr Edwin Yeap Hock Beng dan kemudian dikenali sebagai SDAR Symphonic Crew. Kemudian pada tahun 2005 di bawah dan kemudian Konduktor dan Band Presiden, Azhan Zhafri, band ini mencapai prestasi besar pertama ketika mereka muncul sebagai runner-up pertama. Pada tahun 2006 mereka muncul sebagai runner-up kedua di bawah Nizar kemudian Konduktor Nordin. Pada tahun 2007, mereka pertama kali runner-up di Pertandingan Wind Orchestra diadakan di Putrajaya International Convention Center (PICC). SDAR Symphonic Crew telah diberikan status emas selama lima tahun berturut-turut sejak tahun 2002 atas prestasi mereka.

Selain akan tampil sebagai sebuah wind orkestra, mereka masih aktif sebagai marching band. SDAR Symphonic Band adalah juara di Pertandingan Malaysia Wind Orchestra pada tahun 2009, mengalahkan pasukan juga dikenali dari sekolah lain dan juga dari universiti lain. '''SDAR Symphonic Band''' juga telah membina reputasi yang sangat baik untuk masyarakat melalui konsert tahunan, mengadakan 'Le Reviere' pada Mac 2010 dan pertandingan peringkat antarabangsa, Singapore International Band Festival (SIBF) 2010 di Singapura memperluaskan cakrawala melalui platorm antarabangsa dan muzik mendapatkan kualiti dan pengetahuan.
 
SDAR mempunyai pasukan catur yang kuat. Pada tahun 1999, 2000 dan 2001, SDAR memenangi trofi negara selepas menewaskan sembilan kabupaten lain. Pada tahun-tahun untuk mengikuti, format perlawanan catur telah berubah ke format individu. Namun, mulai dari 2003, selalu ada wakil-wakil dari SDAR di negara mewakili negara. Pada tahun 2005, juara Negeri Sembilan negara itu dari SDAR.