Respirasi sel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Respirasi sel''' merupakan tindak balas metabolisme dan proses yang berlaku dalam sel atau merentas membran plasma untuk menghasilkan tenaga biokimia ...
 
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Respirasi sel''' merupakan tindak balas [[metabolisme]] dan proses yang berlaku dalam [[sel]] atau merentas [[membran plasma]] untuk menghasilkan [[tenaga (biologi)|tenaga biokimia]] daripada molekul bahan api dan pelepasan sisa=-sisa sel. Tenaga dilepaskan oleh [[pengoksidaan]] molekul bahan api dan disimpan sebagai pembawa "tinggi tenaga". Tindak balas yang terlibat dalam respirasi ialah tindak balas [[katabolisme]] dalam metabolisme.
 
Molekul bahan api yang lazim digunakan oleh sel-sel dalam respirasi termasuk [[glukosa]], [[asid amino]], [[asid lemak]] dan agen pengoksida yang biasa ialah molekul [[oksigen]], O<sub>2</sub>. Terdapat organisma yang mampu berespirasi menggunakan [[molekul organik]] lain selain oksigen sebagai agen pengoksida. Organisme yang menggunakan oksigen ialah organisme [[aerob]], manakala organisme yang tidak menggunakan oksigen disebut [[anaerob]].