Strategi tentera laut: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
Strategi laut, dan konsep strategi maritim yang berkaitan, merangkumi keseluruhan [[strategi]] untuk mencapai kemenangan di laut, termasuk perancangan dan pengendalian [[Kempen ketenteraan|kempen]], pergerakan dan aturan angkatan laut yang mana [[komander]] cuba mendapatkan kelebihan pertempuran di tempat yang memberi kelebihan pada pihaknya, dan [[pemerdayaan]] musuh. [[Taktik tentera laut]] berkait dengan pelaksanaan rancangan dan pergerakan kapal atau [[armada]] dalam [[pertempuran]].
 
==Prinsip==
Matlamat utama armada dalam peperangan adalah untuk menjaga pantai negara sendiri bebas dari serangan, untuk menjamin kebebasan perdagangannya, dan untuk menghancurkan armada musuh atau membatasinya di pelabuhan. Matlamat yang pertama dan kedua ini dapat dicapai dengan kejayaan pencapaian yang ketiga - kemusnahan atau kelumpuhan armada musuh. Sebuah armada yang menjamin kebebasan komunikasi sendiri dari serangan dikatakan mempunyai kawalan laut .
 
Strategi tentera laut pada asasnya berbeza dari strategi ketenteraan. Di laut tidak ada wilayah untuk diduduki. Selain daripada perikanan dan, lebih baru-baru ini, medan minyak di luar pesisir, tidak ada aset ekonomi yang boleh dinafikan pada musuh dan tidak ada sumber yang dapat dimanfaatkan oleh armada. Ketika tentera boleh hidup dari sumber sekitar, satu armada perlu bergantung kepada apa sahaja bekalan yang dibawa atau boleh dibawa ke sana.
 
 
==Sumber & rujukan==