Gentian optik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 9:
Gentian biasanya digunakan secara berpasangan, dengan satu gentian membawa isyarat satu hala, bagaimanapun komunikasidwi arah boleh menggunakan satu utas kabel dengan menggunakan dua jarak gelombang (warna) dan peranti pengapuh/pemisah.
 
Gentian, seperti pemandu gelombang, boleh mempunyai pelbagai [[mod pengaliran|mod pengaliran (''Transverse mode'')]]. Gentian yang digunakan untuk telekomunikasi jarak jauh dikenali sebagai gentian '''modtunggal - (single mode)''', kerana ia mempunyai hanya satu mod penghasilan yang kuat. Ini menghasilkan prestasi yang tinggi berbanding gentian '''modpelbagai - (multi-mode)''' yang lain, di mana cahayayang dipancarkan dalam mod berlainan tiba pada masa berlainan, menyebabkan [[penyelerakan opti|penyelerakan optik (dispersion (optics)'')]] isyarat yang dipancarkan. Optikkabel mod tunggal biasa mampu mengekalkan pemancaran pada jarak 80 hingga 140 km antara penguat isyarat, sementara kebanyakan gentian pelbagai-mod mempunyai jarak pemancaran 300 hingga 500 [[meter]]. Ambil perhatian bahawa peralatan mod tunggal biasanya lebih berbanding peralatan pelbagai mod. Gentian yang digunakan dalam telekomunikasi biasanya mempunyai ukurlilit 125 µm. Teras pemancar gentian mod tunggal biasanya mempunyai ukur lilit 9 µm, sementara teras pelbagai mod terdapat dalam ukurlilit 50 µm atau 62.5 µm.Jai la.Baca pe jai
 
Disebabkan ciri-ciri gentian mod tunggal sebagai pengalir cahaya yang baik, sekata dan sifat penyelerakan yang mengkagumkan, kadar data sehingga 40 [[gigabit]] sesaat adalah sesuatu yang mungkin dalam penggunaan seharian menggunakan gelombang cahaya tunggal. [[Pembahagian multiplexing jarak gelombang|Pembahagian multiplexing jarak gelombang (''Wavelength division multiplexing'')]] kemudiannya boleh digunakan bagi membenarkan lebih banyak jarak gelombang digunakan serentak dalam gentian tunggal, membenarkan seutas gentian menyalur data jalur lebar sepenuhnya dengan ukuran [[terabit]] sesaat.