Darurat Pakistan 2007: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Khairul hazim (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 9:
 
==Tekanan Komanwel==
Keahlian [[Pakistan]] dalam [[Komanwel]] telah digantung dalam keputusan [[Persidangan Ketua-Ketua Kerajaan Momanwel]] ([[CHOGM 2007]]) yang diadakan di [[Kampala]], [[Uganda]]. [[Setiausaha Agung Komanwel]] , [[Don McKinnon]] telah mengumumkan keputusan itu pada [[23 November]] [[2007]] . Pakistan didesak agar mengembalikan demokrasi dan peraturan undang-undang di Pakistan sebereapa segera demi kesejahteraan dan kebebasan rakyat majoriti . Namun keadaan politik Pakistan akan terus dipantau dalam tempoh kritikan tersebut. Satu delegasi Komanwel akan dihantar ke Pakistan seberapa segera.
 
Tindakan Peringkat Menteri Komanwel mengenai Deklarasi Harare ([[CMAG]]) yang dianggotai 53 negara sebulat suara menggantung keahlian Pakistan. Pada [[12 November]] [[2007]], Pakistan telah diberi amaran / ingatan oleh CMAG. Menteri-menteri yang terlibat dalam keputusan ini ialah [[Menteri Luar Malta]], [[Michael Frendo]], [[Mohlabi Kenneth Tsekoa]], [[Menteri Luar Lesotho]], [[Menteri Luar Sri Lanka]] ([[Rohitha Bogollagama]]), [[Menteri Luar Tanzania]] ([[Bernard Membe]]) , [[Menteri Luar Papua New Guinea]] ([[Samuel Aba]]), [[Setiausaha Luar United Kingdom]] ([[David Miliband]]), Setiausaha Negara Hal Ehwal Luar dan Perdagangan Antarabangsa Kanada ([[Helena Guergis]]) dan [[Timbalan Menteri Luar Malaysia]] (Datuk [[Joseph Salang]]).
 
[[CMAG]] menggesa [[Pakistan]] :
* [[Pervez Musharraf]] memansuhkan segera peruntukan darurat.
* Pemulihan sepenuhnya [[Perlembagaan Pakistan]].
Baris 21:
* Mengadakan pilihan raya yang bebas dan adil.
 
Negara [[Malaysia]] dan [[Sri LangkaLanka]] masih tidak sepakat berhubung penggantungan itu kerana politik Pakistan dilihat menuju ke arah yang positif. Negara-negara Komanwel tidak yakin Pervez Musharraf akan meletakkan jawatan ketua angkatan tentera dan menarik balik perintah darurat sebelum pilihan raya pada Januari 2008. Pembangkang akan mengambil kesempatan dari tindakan Komanwel ini untuk menjejaskan kestabilan politik di Pakistan.<ref>http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=298030</ref>