Timor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Membatalkan semakan 415797 oleh 60.53.88.77 (Perbincangan)
Aurora (bincang | sumb.)
kat iw
Baris 1:
[[Imej:Peta Timtim.jpg|thumb|260px|Peta yang menunjukkan Pulau Timor terbahagi dua]]
 
'''Timor''' adalah sebuah [[pulau]] di Indonesia, terbahagi antara negara merdeka Timor Timur atau [[Timor Leste]] (Timor Timur) dan Timor Barat, iaitu termasuk dalam sebahagian dari Provinsi [[Nusa Tenggara Timur]] di [[Indonesia]]. Luas Pulau Timor sekitar 30,777 km². Nama pulau ini diambil dari kata "timur", [[bahasa Melayu]] untuk timur; dinamakan demikian kerana ia terletak di hujung timur rantai kepulauan.
 
Pada bahagian selatan dan tenggara Timor terletak negara [[Australia]]. Pada sebelah barat laut adalah pulau [[Sulawesi]] dan pada arah barat ialah pulau [[Sumba]]. Pada sebelah barat-barat laut Timor adalah kepulauan [[Flores]] dan [[Alor]], dan pada sebelah timur laut terletak [[Kepulauan Barat Daya]], termasuk [[Wetar]].
Baris 16:
[[Amerika Syarikat]] dan [[Australia]] "merestui" tindakan Indonesia kerana takut Timor Timur menjadi [[kubu]] [[komunisme]] terutama kerana kekuatan utama di perang saudara Timor Timur. Namun [[PBB]] tidak menyetujui tindakan Indonesia. Setelah [[pemungutan suara]] yang diadakan tahun [[1999]] di bawah perjanjian yang ditaja oleh PBB antara Indonesia dan Portugis, kebanyakan penduduk Timor-Timur tidak setuju dengan [[autonomi]] yang ditawarkan oleh Indonesia. Timor-Timur meraikan kemerdekaannya pada tahun [[2002]] dengan sokongan luar biasa daripada PBB.
 
[[Kategori: Timor]]
[[Kategori:Pulau Timor-Timurdi Indonesia]]
[[Kategorizh-min-nan: Sejarah Timor]]
[[bg:Тимор]]
[[cy:Timor]]
[[da:Timor]]
[[de:Timor]]
[[et:Timor]]
[[en:Tomir]]
[[es:Timor]]
[[eo:Timoro]]
[[fr:Timor]]
[[gl:Timor]]
[[ko:티모르 섬]]
[[id:Timor]]
[[it:Timor]]
[[ks:टिमोर]]
[[lt:Timoras (sala)]]
[[nl:Timor]]
[[ja:ティモール島]]
[[no:Timor]]
[[pl:Timor]]
[[pt:Timor]]
[[ru:Тимор]]
[[sa:टिमोर]]
[[sk:Timor]]
[[sl:Timor]]
[[sr:Тимор]]
[[fi:Timor]]
[[sv:Timor]]
[[tr:Timor]]
[[zh:帝汶]]