Badan Peguam Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Suntingan 58.26.64.130 dikembalikan ke versi terakhir oleh Malekhanif
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 40:
Pada 3 Oktober 2007 , [[Peguam Negara]] Tan Sri [[Abdul Gani Patail]] , Ketua Pengarah [[BPR]] Datuk [[Ahmad Said Hamdan]] dan [[Ketua Polis Negara]] Tan Sri [[Musa Hassan]] telah memberi pelbagai maklumat berkaitan di pejabat Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) di Menara Tun Razak , Kuala Lumpur. Laporan siasatan dijangka selesai sebulan (3 November 2007).
 
==Perarakan Hak Asasi Manusia==
Majis Peguam pada mulanya merancang Perarakan [[Hak Asasi Manusia]] sempena Hari Hak Asasi Manusia Sedunia pada 10 Disember 2007 yang bertema Kepercayaan Saya : Kebebasan Bersuara Menerusi [[Muzik]], [[Budaya]] dan Kesedaran. Tetapi kemudian dibatalkan kerana terpaksa memohon permit daripada [[polis]]. [[Ketua Polis Negara]] , Tan Seri [[Musa Hassan]] menjelaskan bahawa setiap perhimpunan mestilah mendapat permit sebagaimana tuntutan Perkara 10(2) [[Perlembagaan Persekutuan]]. Presiden Majlis Peguam, [[Ambiga Sreenevasan]] tidak dapat menerima syarat polis ini kerana syarat itu jelas mencabul hak berhimpun secara aman.
 
Polis akan terus memantau perkembangan di kompleks beli-belah [[Sogo]] di Jalan Raja Laut hingga ke [[Pasar Seni]] pada 10 Disember 2007. Perarakan sepatutnya bermula 7.30 pagi. <ref>http://www.utusan.com.my/utusan/content.asp?y=2007&dt=1206&pub=Utusan_Malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm</ref>
==Rujukan==
* [http://www.malaysianbar.org.my/bar_council.html Laman web rasmi Badan Peguam Malaysia]