Perang Lapan Puluh Tahun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shah 88 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Shah 88 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 7:
|date=1568 - 1648
|place=The [[Negara Rendah]]<br>(cara [[perang kolonial]] sedunia)
|result=[[Perjanjian Westphalia]];<br>Kemerdekaan wilayahprovinsi-wilayahprovinsi utara
|combatant1=[[Image:Prinsenvlag.svg|20px]] Pemberontak [[Republik Belanda|Belanda]]
|combatant2=[[Image:Flag of New Spain.svg|20px]] [[Empayar Sepanyol]]
Baris 13:
 
 
'''Pemberontakan Belanda''', atau '''Perang Lapan Puluh Tahun''' (1568<ref>Rencana ini mengasuh 1568 sebagai tarikh permulaan perang, kerana ini adalah tahun pertama pertempuran antara para tentera. Adanya, akan tetapi, tempoh panjang persengketaan yang menyebabkan perang ini, oleh itu tidaknya mudah untuk memberikan tarikh yang tepat sewaktu perang ini bermula. Keganasan pertama secara terbuka membawa kepada perangnya adalah iconklasme 1566. Kadang kala, penerimaan Sepanyol pertama pada kerusuhan (iaitu pertempuran Oosterweel 1567) adalah dianggap permulaan perang. Kebanyakan penerangan memberikan ketaklukan 1568 tentera askar upahan diupah oleh Willian Jingga sebagai tarikh rasmi permulaan perang itu (rencana ini mengasuh pandangan itu). Kadang kala permulaan perang itu ditempatkan pada penangkapan Brielle pada 1572.</ref>&ndash;1648), adalah pemberontakan [[Tujuh Belas WilayahProvinsi]] di [[Belanda]] terhadap Empayar [[Sepanyol]] ([[Habsburg]]).
 
Sepanyol initially berjaya dalam menindaskan pemberontakan itu. Pada 1572, akan tetapi, para pemberontak menangkap [[Brielle]] dan pemberontakan itu resurged. WilayahProvinsi-wilayahprovinsi utara menjadi bebas [[de facto]] pada mulanya, dan pada 1648 secara rasmi. Sewaktu pemberontakan, WilayahProvinsi-wilayahprovinsi Bersatu Belanda atau [[Republik Belanda]] membesar secara cepat dalam menjadi sebuah kuasa dunia melalui kapalan pedagangnya dan mengalami suatu tempoh growth ekonomi, saintifik dan kebudayaan.
 
[[Belanda Selatan]] (terletaknya di [[Belgium]] sekarang, [[Luxembourg]] dan [[Perancis]] Utara) berada di bawah pemerintahan Sepanyol. Repression bersambungan oleh Sepanyol di selatan menyebabkan kebanyakan elit kewangan, intellektual, dan kebudayaan melarikan diri ke utara, menyumbangkan dalam bukannya ukuran kecil untuk kejayaan Republik Belanda. Tambahan lagi, pada akhirnya perang pada 1648 sebahagian besarnya Belanda Selatan dikalahkan kepada Perancis.
Baris 34:
[[Kategori:Sejarah Belanda]]
[[Kategori:Bulatan Burgundy]]
[[Kategori:Tujuh belas WilayahProvinsi]]
 
{{HistNl Republic}}