Pendidikan di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 183.171.67.27 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh AlienKing
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23:
|footnotes=<sup>1</sup>[http://mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2009/10/23/mstar_berita/20091023173735&sec=mstar_berita "Budget 2010", mstar]
|}}
'''Sistem pendidikan di Malaysia''' diawasidiselia oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). [[Pendidikan]] di [[Malaysia]] boleh bisa diperolehdidapatkan dari [[sekolah]] yangtanggungan dikelola pemerintah (sejenis sekolah negeri di Indonesia)kerajaan, sekolah swasta ataupunatau secara individu atau mandirisendiri. Sistem pendidikan diutamakandipusatkan terutamanya bagi tingkatan sekolah rendah (atau sekolah dasar di Indonesia) dan sekolah menengah. PemerintahKerajaan negaranegeri tidak berhakberkuasa menentukandalam kurikulum dan hal-halaspek lain seputar pendidikan sekolah rendah dan sekolah menengah, melainkan hanya bolehsebaliknya ditentukan oleh kementerian. Terdapat ujianpeperiksaan standard kelulusanpiawai yang merupakan halciri yang biasa bagi negara-negara Asia seperti di Singapura dan TiongkokChina (PR).
 
== Ciri-ciri ==
Baris 40:
[[Pendidikan rendah]] bermula dari tahun 1 hingga tahun 6, dan menerima kemasukan kanak-kanak berumur 7 tahun sehingga 12 tahun.
 
[[Bahasa Melayu]] dan [[Bahasabahasa Inggeris]] merupakan mata pelajaran wajib dalam Sistem Pendidikan Malaysia. Sekolah rendah awam di Malaysia terbahagi kepada dua jenis, iaitu Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Jenis Kebangsaan. Kurikulum di kedua-dua jenis sekolah rendah adalah sama. Perbezaan antara dua jenis sekolah ini ialah bahasa pengantar yang digunakan. Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Kebangsaan. [[Bahasa Tamil]] atau [[bahasa Mandarin]] digunakan sebagai bahasa pengantar di Sekolah Jenis Kebangsaan.
 
Pada akhir tahun persekolahan sekolah rendah, ujian awam diadakan bagi menilai prestasi murid-murid. Ujian awam pada peringkat sekolah rendah dinamakan [[Ujian Penilaian Sekolah Rendah]] (UPSR).
Baris 49:
[[Senarai Sekolah Menengah di Malaysia|Sekolah menengah]] awam boleh dilihat sebagai pelanjutan sekolah rendah. Bahasa Malaysia digunakan sebagai bahasa pengantar bagi semua mata pelajaran selain Sains (Biologi, Fizik dan Kimia) dan Matematik (termasuk Matematik Tambahan) Para pelajar perlu belajar dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Seperti di sekolah rendah, setiap tingkatan (darjah) mengambil masa selama satu tahun. Pada akhir Tingkatan Tiga (digelar peringkat menengah rendah), para pelajar akan menduduki [[Pentaksiran Tingkatan Tiga]] (PT3). Berdasarkan pencapaian PT3, mereka akan dikategorikan kepada Aliran Sains atau Aliran Sastera. Aliran Sains menjadi pilihan ramai. Pelajar dari Aliran Sains dibenarkan untuk keluar dari Aliran Sains lalu menyertai Aliran Sastera tetapi sebaliknya tidak dibenarkan. Pelajar-pelajar yang tidak mendapat keputusan yang memuaskan pula boleh memilih untuk menjalani pengkhususan vokasional di sekolah teknik.
 
Pada akhir Tingkatan Lima (digelar peringkat menengah atas), para pelajar perlu menduduk peperiksaan [[Sijil Pelajaran Malaysia]] (SPM) sebelum menamatkan pelajaran di peringkat menengah. SPM adalah berdasarkan peperiksaan ''School Certificate'' United Kingdom lama sebelum menjadi peperiksaan Tahap 'O' ''[[General Certificate of Education]]'' (Kelulusan Umum Pelajaran) yang menjadi GCSE (''General Certificate of Secondary EducationSchool'' / Kelulusan Umum Sekolah Menengah). Sejak tahun 2006, para pelajar turut menduduki kertas GCE Tahap 'O' bagi bahasa Inggeris selain kertas SPM Bahasa Inggeris biasa. Keputusan lain ini adalah berdasarkan markah penulisan karangan dalam kertas Bahasa Inggeris SPM. Penilaian karangan kertas Bahasa Inggeris SPM diadakan di bawah pengawasan pegawai dari peperiksaan Tahap 'O' British. Walaupun keputusan ini bukan sebahagian daripada SPM, keputusan ini akan dinyatakan pada kertas keputusan.
 
Selepas keputusan SPM 2005 dikeluarkan pada Mac 2006, Kementerian Pelajaran mengumumkan bahawa mereka sedang menimbang untuk memperbaharui sistem SPM kerana orang ramai terlalu mementingkan bilangan A yang didapati. Pendidik-pendidik tempatan bersetuju dengan cadangan ini. Salah seorang profesor di Universiti Malaya mengesali keadaan sesetengah pelajar universiti yang tidak mampu menulis surat dan berbahas. Beliau berkata, "Mereka tidak memahami apa yang saya katakan ... Saya tidak dapat berkomunikasi dengan mereka." Tambah beliau, "Sebelum 1957, wira sekolah bukan mereka yang mendapat 8A atau 9A tetapi merupakan pembahas yang baik, pelakon yang baik, ahli sukan yang baik dan mereka yang memimpin Persatuan Pengakap."
Baris 90:
 
[[Sekolah kluster]]
satu jenama yang diberi kepada sekolah yang dikenal pasti cemerlang dalam klusternya daripada aspek pengurusan sekolah dan kemenjadian murid. Pewujudan sekolah kluster bertujuan melonjakkan kecemerlangan sekolah dalam sistem pendidikan Malaysia dan membangun sekolah yang boleh dicontohi oleh sekolah dalam kluster yang sama dan sekolah lain di luar klusternya.
dalam kluster yang sama dan sekolah lain di luar klusternya.
 
===Sekolah Jenis Kebangsaan===
Baris 100 ⟶ 99:
 
===Sekolah Agama Islam===
[[Sekolah pondok]], [[madrasah]] dan sekolah agama [[Islam]] lain merupakan bentuk sekolah yang terawal wujudasal di Malaysia. Kewujudan sekolahSekolah-sekolah pondok,sedemikian madrasahmasih danwujud sekolahdi agamaMalaysia Islamtetapi banyakbukan membantusebahagian dalamdaripada membinapelajaran sahsiahkanak-kanak pelajardi melaluikawasan penerapan pendidikan keagamaan seterusnya membina peradabanbandar. PeningkatanPelajar jumlahdi sekolah-sekolahkawasan iniluar menandakanbandar semakin ramai rakyat Malaysia menghantar anak-anak merekamasih belajar tentang agama dan mahukan pendidikan yang berkualiti. Hal yang demikian kerana rata-rata, terutama Sekolah Kebangsaan (Agama) mengambil tempat dalam pencapaian yang memberangsangkan di Malaysia. Sekolah pondok, madrasah dan sekolah agama Islam menawarkan dari peringkat rendah sehingga ke peringkat menengah dan kini telahpun wujud kolej-kolej dan Universiti yang mempunyai hala tuju yang sama seperti sekolah pondok, madrasah dan sekolah agama Islamini. Keputusan pelajaran di sekolah-sekolah ini diterima oleh kebanyakan universiti di Malaysia dengan mendudukimenduduku peperiksaan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM),dan ada di antarakebanyakan pelajar ini melanjutkan pelajaran ke luar negarakawasan seperti Jordan, Yaman, Arab SaudiPakistan atau Mesir.
 
===Sekolah Mubaligh===
Baris 111 ⟶ 110:
[[Sekolah Menengah Teknik]] dan vokasional memberi peluang kepada murid yang mempunyai kecenderungan dalam pendidikan sains dan teknologi untuk memenuhi tenaga kerja dalam bidang industri Negara. Kementerian Pelajaran Malaysia menawarkan program-program yang membolehkan murid berpotensi menjadi separa profesional atau profesional dalam pelbagai bidang teknikal dan kejuruteraan.
 
Ckdkskdodbco jskdkcxdks lxjwisvckzcs
===Sekolah Berasrama Penuh===
Jwowksjwc xow cjsbx sksjs diwcs j djdd
[[Sekolah berasrama penuh]] (SBP) serta [[Maktab Rendah Sains MARA]] (MRSM) merupakan sekolah menengah perdana yang dikhaskan untuk pelajar-pelajar yang mendapat keputusan cemerlang dalam UPSR dan PMR.
Sksjdjwjw kwvdjsvdiw j
 
 
== Ujian awam kebangsaan ==
Baris 122 ⟶ 121:
* [[Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia]] (STPM) diadakan semasa tingkatan 6 sekolah menengah.
* Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) diadakan semasa tingkatan 6 sekolah menengah agama.
 
Ujian awam kebangsaan yang dibatal:
* [[Penilaian Menengah Rendah]] (PMR) : digantikan dengan PT3 sejak tahun 2014
 
== Lihat juga ==