Penaklukan Empayar Aztek oleh Sepanyol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shah 88 (bincang | sumb.)
Shah 88 (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{bmBM}}
'''Penaklukan Mexico oleh Sepanyol''' merupakan salah satu kempen terpenting dalam penjajahan Sepanyol di [[Amerika]]. [[Konkuistador]] terpenting dalam penaklukan ini ialah [[Hernan Cortez]].
 
'''Penaklukan Mexico oleh Sepanyol''' merupakan salah satu kempen terpenting dalam penjajahan Sepanyol di [[Amerika]]. [[Konkuistador]] terpenting dalam penaklukan ini ialah [[Hernan Cortez]].
{{bm}}
 
== Tahun-tahun awal ==
Baris 13:
Sementara itu di Tenochitlán, Moctezuma berada dalam keadaan serba salah dan cuba untuk mencari jalan terbaik untuk menyambut orang asing ini. Legenda kuno telah meramalkan kepulangan [[Quetzalcoatl]], suatu dewa-raja [[Toltec]] berkulit putih dan berjanggut, yang akan datang dari timur pada tahun Ce Acatl untuk mengambil balik kerajaannya. Beberapa petanda buruk seperti air di [[tasik Texcoco]] tiba-tiba mendidih dan suara wanita meraung pada waktu malam hanya meningkatkan ketakutannya. Beliau tidak mahu menaikkan kemarahan Cortez yang dianggap sebagai dewa. Namun beliau berasa tergugat dengan kehadiran orang berkulit putih ini.
 
Lalu, beliaupun menghantar satu perwakilan bersama-sama dengan beberapa hadiah yang bernilai dengan harapan [[emas]] tersebut boleh memuaskan Cortez. Namun, ia hanya meningkatkan nafsunya untuk menakluk Mexico. Moctezuma juga menghantar satu amaran supaya tidak meneruskan perjalanannya ke [[ibu negara]] [[AztecAztek]] kerana dia terpaksa melalui beberapa [[gurun]], [[gunung|gunung-ganang]] serta kawasan-kawasan yang merbahaya dan penuh dengan musuh.
Emas dan hiasan Aztek lain hanya membangkitkan nafsu orang-orang Sepanyol bagi merampas kekayaan dunia baru. Kini Cortes semakin berminat untuk meneruskan perjalanannya, lalu beliaupun mengambil langkah berani iaitu dengan membakar kesemua kapalnya kecuali satu. Ini dilakukan setelah mengirim beberapa pucuk surat dan hadiah Aztek kepada rajanya yang disanjungi, Raja [[Carlos V]]. Langkah yang drastik ini bolehlah dianggap sebagai menentang orang atasannya iaitu , Gabenor Velázquez, namun ianya perlu untuk memastikan kesetiaan pengikutnya supaya mereka tidak melakukan peninggalan tanpa izin.