Sungai Lembing: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
[[Sungai Lembing]] terletak berhampiran dengan [[Kuantan]] di negeri [[Pahang]] Darul Makmur. Jaraknya dari [[Kuantan]] kira-kira 60 km. Sungai ini merupakan cawangan kepada [[Sungai Pahang]] yang lebar itu. Kampung yang popular di sini ialah [[Kampung Kenau]] ditepi [[Sungai Kenau]]. Kawasan ini dikelilingi kawasan berbukit-bukit dengan [[Gunung Tapis]] ( 1512 m) di Utara dan [[Gunung Serudom]] ( 1055 m) di Selatannya. Kehijauan hutan amat terasa di sini.
 
1920 -1950 [[Sungai Lembing]] menjadi pengeluar [[bijih timah]] utama negeri [[Pahang]] Darul Makmur. Malah terdapat perkampungperkampungan Inggeris di Lembah Sungai Kelau bagaikan [[el Dorado]] yang popular itu.
 
==Muzium Sungai Lembing ==
Baris 12:
* 1911 Bangunan ini asalnya sebuah banglo pengurus [[Eropah]] yang duduk di sini . Muzium ini menghadap [[Sungai Kelau]]. Senibinanya bercirikan [[senibina kolonial]] . Asalnya hanya beratapkan daun nipah dan menggunakan kukit-kulit kayu .
 
* 1941-19521945 pernah digunakan sebagai maskas [[tentera Jepun]].
 
* Lebih 100 peralatan berkaitan perlombongan bijih timah dipamerkan dan pasti mengimbau kembali nostalgia kegemilangan [[bijih timah]] di [[Malaysia]] dan [[Pahang]] khususnya .