Bendera Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 131.112.182.124 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 180.248.101.233
Teg: Undur
Baris 29:
Bendera Al Liwa' : adalah berwarna putih dan tertera di atasnya kalimah ‘LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH’ dengan warna hitam.Kalimah tersebut bermaksud 'Tiada tuhan selain Allah, dan Muhammad Rasulnya'.
 
Diriwayatkan dari Ibnu Abbas yang mengatakan, "BahwaBahawa bendera [[Nabi Muhammad s.a.w.]] berwarna putih, sedangkan panji beliau berwarna hitam" Riwayat Ibnu Abbas yang lain menurut Abi Syeikh dengan lafaz, "Bahawa pada bendera [[Nabi Muhammad s.a.w.]] tertulis kalimat ‘LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH’.
 
Semasa perang (jihad), bendera ini akan dipegang oleh [[Amirul Jihad]] (panglima/ketua) perang. Ia akan dibawa dan menjadi tanda serta diletakkan di lokasi [[Amirul Jihad]] tadi. Dalil yang menunjukkan perkara ini adalah perbuatan (af’al) [[Nabi Muhammad s.a.w.]] sendiri, di mana baginda (sebagai amir), semasa pembukaan kota Makkah telah membawa dan mengibarkan bendera putih bersamanya.
Baris 40:
Panji Ar Rayah adalah berwarna hitam, yang tertulis di atasnya kalimah ‘LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH’ dengan warna putih.
 
Hadis riwayat Ibnu Abbas di atas menjelaskan hal ini kepada kita. Semasa jihad, ia dibawa oleh ketua setiap unit (semacamsamada Division, Batalion, Detachment ataupun lain-lain unit). Dalilnya adalah [[Nabi Muhammad s.a.w.]], semasa menjadi panglima perang di Khaibar, bersabda, "Aku benar-benar akan memberikan panji (rayah) ini kepada orang yang mencintai Allah dan Rasul-Nya, serta dicintai oleh Allah dan Rasul-Nya, lalu Rasulullah memberikan panji itu kepada Ali." [HR Bukhari]. Saidina Ali karramallahu wajhah pada masa itu boleh dikatakan bertindak sebagai ketua division ataupun regimen.
 
Diriwayatkan dari Harits Bin Hassan Al Bakri yang mengatakan, "Kami datang ke Madinah, saat itu dan [[Nabi Muhammad s.a.w.]] sedang berada di atas mimbar, sementara itu Bilal berdiri dekat dengan beliau dengan pedang di tangannya. Dan di hadapan Rasulullah terdapat banyak rayah (panji) hitam. Lalu aku bertanya: "Ini panji-panjii apa?" Mereka pun menjawab: "(panji-panji) Amru Bin Ash, yang baru tiba dari peperangan."
Baris 50:
== Bendera Kaum Muslimin ==
 
Inilah bentuk, corak dan warna bendera Rasulullah s.a.w. Hadis-hadis yang diriwayatkan menggambarkan dengan jelas akan bendera dan panji [[Nabi Muhammad s.a.w.]] dan tidak ada spesifikasi lain selain ini. Yang tertera padanya hanyalah satu kalimah yang Rasulullah s.a.w. diutus karenanyakerananya. Kalimah yang telah dibawa dan diperjuangkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabat. Inilah kalimah tauhid yang menyatukan kita semua tanpa mengira bangsa, warna kulit, sempadan geografi dan sebagainya. Inilah kalimah yang ada pada bendera Rasulullah s.a.w... kalimah ”LA ILAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH”!.
<ref>http://mykhilafah.com/sautun_nahdhah/SN085_Bendera_Kita.pdf</ref>
<ref>http://mykhilafah.com/index.php?option=com_content&view=article&id=283:sn085-bendera-kita&catid=42:sautun-nahdhah&Itemid=2</ref>