Teater Negara di Belgrade: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Edmundwoods (bincang | sumb.)
Baris 32:
{{PAGENAME}} dibina pada tahun [[1869]] mengikut rekaan Aleksandar Bugarski, arkitek yang paling produktif di Belgrade pada [[abad ke-19]]. Keputusan untuk membina sebuah bangunan yang istimewa dibuat oleh Knez Mihailo Obrenović. Bangunan ini merupakan sebuah bangunan teater yang biasa ketika itu dan terutamanya membangkitkan kenangan pada [[La Scala]], [[Milan]], dengan konsep [[Renaissance]] dan penamatan yang berhias. Selepas itu, pembinaan semula telah mengubah rupa asal dengan sepenuh-penuhnya. Pembinaan semula secara giat dilakukan pada tahun [[1986]] semasa teater ini mendapatkan semula rupanya pada tahun [[1922]] dan sebuah bangunan sampingan dibina ke arah Lorong [[Braće Jugovića]]. Selain daripada tujuan teater, dewan ini telah digunakan untuk kebajikan dan konsert semasa abad ke-19.
 
=== 1999 response ===
Semasa salah satu detik yang terseksa dalam sejarah Serbia pada tahun [[1999]], iaitu pengeboman [[NATO]], teater ini merupakan satu-satunya yang terbuka kepada orang awam semasa pengeboman selama 78 hari itu. Setiap persembahan hanya berharga 1 dinar bagi setiap orang.
During one of the toughest times in Serbian history during the [[1999]] [[NATO]] bombing this theatre was the only one to open its doors to the public during the 78-day air raids. For only 1 [[dinar]], plays were performed to the public.
 
==Configuration==