J.W.W. Birch: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:1828:82ED:5942:C180:DD3E:BF81 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh [[User:Alexander Iskandar|...
Teg: Undur
Baris 26:
 
Birch mentadbir negeri tanpa mengambil tahu peraturan kerajaan negeri yang telah lama diamalkan. Beliau juga tidak berusaha belajar adat resam orang [[Melayu]] dan Raja-raja Melayu. Birch mengeluarkan arahan menuntut semua hasil cukai dan pendapatan negeri dikutip pegawai kerajaan. Hukuman akan dikenakan kepada mereka yang mengutip cukai tanpa mengikut peraturan British.
Dalam masa yang sama, Birch cuba menghapuskan sistem penghambaan dikalangan Pembesar Melayu kerana pihak British pada masa yang sama telah mengharamkan sistem penghambaan kerana melanggar hak kemanusiaan dan Akta Penghapusan Penghambaan 1833 di England. Pada zaman itu, pembesar-pembesar Melayu menganggap sistem penghambaan melambangkan pangkat mereka dalam masyarakat and kekayaan mereka. Hamba-hamba biasanya ialah orang asli keturunan Sakkai.
 
Tindak-tanduk Birch dan kelibatnya tidak menyenangkan orang Melayu. Beliau juga mendapat tentangan daripada [[Sultan Abdullah Muhammad Shah II|Sultan Abdullah]], yang pada masa itu merupakan [[Sultan Perak]] di bawah pemerintahan British.