Kelikatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Bot: tukar kategori yang dilencongkan, Sains Tulen ke Sains tulen
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Kelikatan''' ialah [[geseran]] dalaman sesuatu bendalir. Kesan kelikatan dapat dilihat dipada bendalir di dalam paip, aliran darah etc.dan sebagainya.
 
Kelikatan di dalam bendalir bergantung kepada [[ketumpatan]] bendalir tersebut., Semakindi mana semakin tinggi [[ketumpatan]] bendalir, semakin tinggi kelikatan bendalir itu. Kelikatan juga bergantung kepada [[suhu]], dimana; jika suhu meningkat, kelikatan bendalir menurun tetapi untuk gas, kelikatan gas meningkat.
 
Bendalir yang likat selalunya cenderung ituuntuk berpaut pada permukaan yang bersentuhan dengannya. Bagi bendalir yang mengalir, selalunya terdapat lapisin nipis berdekatan dengan permukaan dimana bendalir adalah hampir dalam [[keadaan rehat]].
 
Kesan kelikatan penting dalam aliran bendalir dalam paip. Menurut [[persamaan Bernoulli]], jika di kedua-dua hujung paip mempunyai ketinggian yang sama, maka tekanan di hujung-hujung itu adalah sama. Tetapi, jika kelikatan bendalir diambil kira, tekanan di kedua-dua hujung itu tidak sama. Ini kerana [[daya (fizik)|daya]] kelikatan menentang pergerakkan bendalir. Maka untuk memastikan bendalir mengalir, satu [[tekanan]] hendaklah dikenakan di permulaan aliran. Kerana itulah kita harus memicit dibelakang tiub ubat gigi untuk mengeluarkan ubat gigi.
 
Kesan kelikatan penting dalam aliran bendalir dalam paip. Menurut [[persamaan Bernoulli]], jika di kedua-dua hujung paip mempunyai ketinggian yang sama, maka tekanan di hujung-hujung itu adalah sama. Tetapi, jika kelikatan bendalir diambil kira, tekanan di kedua-dua hujung itu tidak sama. Ini keranasebab [[daya (fizik)|daya]] kelikatan menentang pergerakkan bendalir. Maka untuk memastikan bendalir mengalir, satu [[tekanan]] hendaklah dikenakan di permulaan aliran. Kerana itulah kita harus memicit dibelakang tiub ubat gigi untuk mengeluarkan ubat gigi.
 
{{stub}}
[[Kategori:Sains]]
[[Kategori:Sains tulen]]
[[Kategori:Fizik]]