Tonton: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mujahidsaddam (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Mujahidsaddam (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Tonton''' merupakan perkhidmatan penstriman video nombor satu dan terbesar di Malaysia dengan 7.6 juta pengguna berdaftar. Dimiliki oleh Media Prima Berhad, Tonton menamenawarkan kandungan percuma (Tonton FREE) dan juga berbayar (Tonton VIP) selain menjadi laman atas talian rasmi untuk saluran televisyen TV3, NTV7, 8TV dan TV9.
 
warkan kandungan percuma (Tonton FREE) dan juga berbayar (Tonton VIP).
 
Dilancarkan pada 9 Ogos 2010, Tonton menawarkan saluran TV3, NTV7, 8TV dan TV9 secara percuma dan pelbagai rancangan lain secara berbayar.
 
== Sejarah ==
tonton dilancarkan pada 9 Ogos 2010. Pada peringkat permulaan, Tonton menggunakan format Flash dan hanya dapat diakses menggunakan web sahaja. Seiring dengan perkembangan teknologi, tonton telah dikemaskini dari format Flash kepada HTML5 dan dapat diakses menggunakan web dan peranti pintar.
 
==Kandungan==
 
=== tonton Original ===
 
=== Hanya di tonton (Eksklusif) ===
tonton menyiarkan drama eksklusif Melayu, Cina, Korea dan Thailand yang hanya boleh disaksikan di perkhidmatan penstriman video itu. Drama-drama Melayu dan Cina tempatan yang ditawarkan boleh disaksikan kesemua episod sekaligus. Antara drama Melayu yang ditawarkan adalah seperti Meh Sandar Pada Aku, Kelip-Kelip di Kota London, Bilo Nogori Jupo Kelate, Zahir Tak Terucap dan Kalis Kasih. Drama Cina tempatan pula seperti Dr. Chen's Diary, All Under One Roof, Revolving Heart dan The Men In Black School.
 
=== Penstriman Langsung (LIVE) ===
Selain menyiarkan siaran langsung majlis anugerah lokal seperti [[Anugerah Juara Lagu]], Anugerah Skrin, Anugerah Bintang Popular Berita Harian, dan Anugerah DFKL, tonton turut menyiarkan majlis anugerah antarabangsa seperti [[Mnet Asian Music Awards]] dan [[Anugerah Televisyen Asia|Asian Television Awards]]. tonton juga merupakan laman atas talian rasmi yang menyiarkan secara langsung perlawanan bola sepak [[Piala Malaysia]], [[Piala FA Malaysia]], [[Liga Super Malaysia]] dan Piala Sultan Selangor. Selain itu, tonton turut meyiarkan konsert eksklusif seperti Konsert Dennis Lau and Friends: The Phoenix Rising, Konsert Jom Heboh dan Konsert Jom tonton.
 
=== Saluran Televisyen ===