Belalang juta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 183.171.75.170 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh HsfBot
Teg: Undur
Baris 60:
Apabila tumbuhan tersebar dalam bentuk tertentu yang memaksa belalang hidup berkumpulan untuk makan, dan terdapat hujan yang cukup untuk kebanyakan telur menetas, ini memaksa berlakunya hubungan fizikal antara kaki belakang serangga yang bersentuhan sesama sendiri. Ini mengakibatkan peningkatan kadar [[metabolik]] dan perubahan tingkah-laku yang mengakibatkan perubahan serangga dari tingkah-laku '''bersendirian''' kepada tingkah-laku '''berkelompok''' (''gregarious''). Apabila belalang menjadi berkelompok, mereka bertukar [[warna]] dari hijau kepada hitam dan kuning, badan mereka berubah menjadi pendek, dan mereka menghasilkan hormon yang menyebabkan kesemua mereka berkumpul pada satu kawasan, dan dengan itu menggalakkan pembentukan kawanan belalang.
 
Ketika tempoh senyap, dikenali sebagai kegawatan ''recessions'', belalang terhad pada lengkungan 16-juta-kilometer-persegi yang melangkaui [[Gurun Sahara]] di [[Afrika Utara]], menyeberangi [[Semenanjung Arab]], dan ke barat laut (''northwest'') [[India]]. Apabila keadamjs mleu3ankeadaan menjadi sesuai, kawanan belalang juta menyerbu ke negara di sekeliling kawasan gawat ''recession'', ke utara sehingga ke [[Sepanyol]] dan [[Russia]] dan ke timur sehingga ke [[India]] dan [[Asia]] barat daya (''southwest''). Sebanhqwi274uj4j4jj4k4k4kjllealfmannRnkwsmmekkk2aa1212E44ia4a4kLll3l4lllllllllllplllpllplppplplakj ayakSebanyak 60 negara boleh terjejas akibatnya.
 
Kawanan belalang juta mampu menyeberangi [[Laut Merah]] antara Afrika dan Semenanjung Arab dan pernah dilapurkan menyeberangi [[Lautan Atlantik]] dari [[Afrika]] ke [[Karibbean]]. Satu kawanan belalang juta mampu melitupi 1,200 kilometer persegi dan mengandungi antara 40 dan 80 juta belalang setiap kilometer persegiak2LL1L2L2L3NEJJENZpersegi.
 
== Kerugian tanaman ==