Demografi Lahad Datu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LDyou (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
LDyou (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 47:
Perkampungan : Kg.Air, Kg.Desa Bajau, Kg.Puyut, Kg.Bakau, Kg.Tanjung Labian, Kg.Tanjung Batu, Kg.Sungai Nyamuk, Kg.Telisai, Kg.Telibas, Kg.Membatu, Kg.Bangingod, Kg.Look Buani<br>
 
'''Masyarakat''' Bajau boleh dibahagikan kepada dua di Sabah iaitu Bajau pantai Barat dan Bajau pantai Timur. Bajau di pantai Barat merupakan suku kaum yang menunggang kuda dan hidup di kawasan pedalaman. Manakala kaum Bajau pantai timur pula golongan yang hidup di kawasan laut. Kaum Bajau salah satu suku kaum yang terbesar di Lahad Datu yang berasal daripada Mindanao dan Basilan. Mereka juga dikenali sebagai ‘Sea gypsies’ kerana mereka mengembara di Laut. Kebanyakan mereka ini juga dikenali dengan nama ‘Samah’ kerana kebanyakan kawasan penempatan mereka terletak di sekitar pantai.
 
Bajau Pantai Timur kebanyakan mereka bekerja sebagai nelayan,pemungut trepang dan mengumpul mutiara. Penempatan mereka termasuk di Sandakan,Lahad Datu,Tawau dan Semporna. Aktiviti mereka lebih kepada menangkap ikan, membina bot, dan perahu. Mengikut bancian tahun 1921, jumlah penduduk bajau di Sabah ialah 44,728 dan majoritinya tertumpu di Lahad Datu. Pada tahun 1965, bancian yang dilakukan menunjukkan sebanyak 17 064 orang Bajau terdapat di Residen Tawau. Manakala pada tahun 1970,bilangan orang Bajau yang terdapat di Lahad Datu ialah 2807 orang. Mengikut bancian penduduk Lahad Datu berdasarkan Linguistik pada tahun 1982, kebanyakan penduduk Bajau ini boleh didapati di Tanjung Membatu dan Sungai Nyamuk (kira-kira 600 orang), Tanjung Labian(kira-kira 350 orang),Lok Buani(250 orang), Bengingod (kira-kira 499 orang), Dengan (kira-kira 353 orang), Telibas (kira-kira 422 orang), Makuau (kira-kira 100 orang), Mangkarat(kira-kira 30 orang), Tg. Membatu(30 orang),Bakapit (400 orang),Telisa i(kira-kira 600 orang) dan di Tg. Paras,Pulau Sakal, Pulau Tiga,Pilau Luok dan Teruakan iaitu kira-kira 800 orang penutur bahasa Bajau.
 
===Etnik [[Iranun]]===
 
Pakaian : <br>
Suku kaum : <br>
Makanan : Sagol <br>
Permainan : <br>
Tarian : <br>
Alat muzik : Kulingtangan <br>
Perayaan : Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha <br>
Kepercayaan : Agama Islam <br>
Bahasa : Bahasa Iranun atau Illanun <br>
Perkampungan : Kg.Makuau, Kg.Merabong <br>
 
===Etnik Dusun Bagahak dan Subpan===