Dr. Rushdi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dannylango (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 57:
* [[Ahmad Dadida]]
* [[Saloma]]
 
== Gaya Bahasa ==
Berbeza dengan filem-filem P.Ramlee sebelumnya yang bersifat komedi dan menggunakan bahasa baku, gaya bahasa digunakan filem ini mirip seperti sebutan bahasa melayu era moden dimana sebutan untuk huruf A tidak lagi terhad kepada sebutan baku. P.Ramlee juga berani menggunakan bahasa Inggeris yang diselang seli dengan dialog bahasa melayu sama seperti skrip-skrip drama,filem melayu era moden 90an dan 2000an.
 
== Unsur Seks ==
Filem ini berani menampilkan unsur-unsur seksual seperti isteri yang dahagakan belaian seorang suami, si suami merangsang isteri untuk berasmara,bilamana ada babak pelakon perempuan menukar pakaian menampakkan pakaian dalam tanpa tapisan,pelakon wanita terang-terangan memakai pakaian dalam selepas ditangkap khalwat. itu adalah sesuatu yang sangat taboo dalam filem melayu. filem ini mungkin tidak popular untuk segenap lapisan usia tetapi ianya satu masterpiece untuk mengangkat permasalahan-permasalahan rumahtangga yang dihadapi zaman itu.
 
Tapi sayang, untuk tontonan di Tv dan yang dimuat naik ke laman video seperti youtube, adegan-adegan itu sudah dipotong. Penulis bernasib baik kerana secara tidak sengaja tertonton filem ini yang ditayangkan di astro pada tahun 2004.
 
==Lagu==