Wikipedia:Pautan luar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tofeiku (bincang | sumb.)
k Reverted 1 edit by Puteri nur shafika (talk) to last revision by Addbot. (TW)
Teg: Buat asal
Tofeiku (bincang | sumb.)
+bahagian
Baris 2:
 
'''Pautan luar''' ialah pautan yang mengaitkan laman [[Wikipedia]] dengan laman di luar Wikipedia. Ingatlah bahawa pautan dalam lebih disukai daripada pautan luar. Walau bagaimanapun, pautan luar boleh diletakkan di dalam rencana supaya para pengguna boleh mendapat bahan rujukan tambahan.
 
== Perkara penting untuk diingat ==
{{shortcut|WP:ELPOINTS}}
# Garis panduan ini '''tidak berhubung''' dengan [[WP:Petikan sebaris|petikan sebaris]] atau [[WP:SUMBER#Rujukan umum|rujukan umum]], which should appear dalam bahagian "Rujukan" atau "Nota". ''Ini secara khusus termasuk'' pautan e-dagang dan jualan perdagangan yang lain, yang dilarang dalam Pautan luar tetapi dibenarkan dalam petika dinotakakikan.<ref name="copyvio exception">Walaupun seperti dinyatakan laman ini amnya tidak berhubung dengan petikan rencana, sekatan ke atas memautkan ke pelanggaran hak cipta sesuatu pengecualian, berhubung kepada semua pautan, termasuk yang dalam petikan.</ref>
# Dengan pengecualian yang jarang, pautan luar tidak digunakan dalam badan rencana.<ref name=body>Pautan ke [[Wikikamus]] dan [[Wikisumber]] kadangkala berguna. Pengecualian yang lain termasuk penggunaan templat seperti {{tl|external media}}, yang digunakan hanya media kegunaan tidak bebas dan tidak wajar tidak dapat dimuat naik ke Wikipedia.</ref> Sebagai ganti, termasuk pautan luar yang sesuai dalam bahagian "Pautan luar" di hujung rencana, dan dalam kedudukan sesuai dalam [[WP:IBX|kotak maklumat]], jika berkaitan.
# Pautan dalam bahagian "Pautan luar" patut dikekalkan minimum. Kekurangan pautan luar atau bilangan kecil pautan luar ''bukan'' sebab untuk tambah pautan luar.
# Dalam bahagian "Pautan luar", cuba elakkan pisahkan pautan ke pelbagai laman dalam laman web yang sama; sebagai ganti, cuba cari laman pautan yang berpatutan dalam laman berkenaan.
# Garis panduan ini tidak berhubung dengan [[Wikipedia:Pautan antara bahasa|pautan ke rencana Wikipedia bukan berbahasa Melayu]]; ini muncul di batang sisi secara lalai, dan disumberkan dari [[Wikidata]] atau boleh ditambah ke wikiteks laman selepas Pautan luar.
 
== Cara meletak pautan luar ==