Winter Sonata: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LucernePrototype (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
LucernePrototype (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 30:
}}
'''''Winter Sonata''''' ({{ko-hhrm|겨울연가||Gyeoul Yeonga}}; juga dikenali sebagai '''''Winter Love Story''''', '''''Winter Love Song''''' atau '''''Winter Ballad''''') ialah sebuah [[Drama Korea|drama Korea Selatan]] yang disiarkan menerusi saluran [[KBS2]] pada tahun 2002. Dibintangi oleh [[Bae Yong-joon]] dan [[Choi Ji-woo]], drama ini merupakan bahagian kedua dalam siri ''Endless Love'' arahan Yoon Seok-ho. Ia dianggap sebagai drama yang melancarkan [[Gelombang Korea]] ke seluruh Asia dan dunia. Drama ini telah diadaptasi kepada siri [[anime]] dan pementasan muzikal.
 
==Sinopsis==
Cerita dimulakan ketika Joon-Sang, anak seorang pemuzik terkenal berpindah ke chuncheen kota kecil di Korea Selatan. Sebagai seorang murid berbakat,Joon-Sang yang pendiam disukai teman-teman dan gurunya. Joon-Sang percaya tiada seorang pun yang benar-benar mencintainya kerana ia percaya ayahya sudah meninggal setelah bertengkar dengan ibunya.
 
Pada suatu hari, Joon-Sang bertemu rakan sekelasnya bernama YU-Jin dan mereka saling jatuh cinta. Namun hubungan mereka tidak berpanjangan. Joon-Sang menjadi mangsa langgar lalu lintas sehingga menyebabkannya menderita amnesia akibat kerosakan pada bahagian otak.
 
Ibu Joon-Sang ingin mengembalikan rasa hormat sang anak terhadap ibunya. ia menyuruh seorang psikologi untuk mencuci otak Joon-Sang. Semua ingatan Joon-Sang ketika dibesarkan sebagai anak tidak sah menjadi terlupakan. Bersama ibunya, Joon-Sang kemudian berpindah ke Amerika Syarikat, disana Joon-Sang memakai nama baru sebagai Li Min-Hyung. Sementara itu kepada semua teman-teman dan guru-gurunya di beritahu bahawa Joon-Sang telah meninggal Dunia.
 
Sepuluh tahun berlalu Joon-Sang telah menjadi seorang arsitek pemenang penghargaan di Amerika Syarikat. Ia sudah tidak ingat lagi semua kehidupannya di korea. Joon-Sang telah menjadi orang yang berbeza. Seorang berhati terbuka yang peduli terhadap orang lain termasuk terhadap ibunya. Ia kembali ke korea dan Yu-Jin kebetulan melihatnya di sebuah jalan. Yu-Jin sudah pun menjadi seorang desainer interior. Ia teringat masa-masa indah bersama Joo-Sang sehingga sanggup membatalkan pertunangannya dengan Song-Hyuk sahabatnya sejak kecil. Yu-Jin tidak tahu Joon-Sang sudah bercinta dengan teman saingannya iaitu Chelin. Yu-Jin mula bekerja di kantor arsitek tempat Joon-Sang jugs bekerja dan ingin tahu apakah Joon-Sang masih mengingatinya.
 
==Pelakon==