Wikipedia:Tanggungjawab penyelia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Polisi semasa Wikipedia adalah memberikan hak ini secara bebas "liberal" pada sesiapa yang telah menjadi penyumbang Wikipedia aktif untuk agak lama dan secara amnya ahli masyarakat yang diketahui dan dipercayai.
 
Beberapa tanggungjawab yang harus dipenuhi oleh seorang penyelia:
"Ini bukanlah hal yang besar," seperti dikatakan Jimbo.
 
* Memeriksa setiap suntingan pengguna lain dan juga memantau [[Khas:Perubahan terkini|halaman perubahan terkini]]. Kemudian melakukan hal-hal lain:
Penyelia tidak dianugerahkan sebarang ''kuasa'' istimewa, dan sama dengan orang lain dari segi tanggungjawab penyuntingan. Sesetengah ahli Wikipedia menganggap istilah "Sysop" dan "Penyelia" sebagai tidak normal ''misnomers'', disebabkan ia hanya menandakan pengguna Wikipedia yang kelihatan seperti orang yang boleh dipercayai dan berpengalaman.
 
** Memadam rencana sesuai dengan [[Wikipedia:Memadam laman|polisi pemadaman]].
** Mengemaskinikan rencana (memberikan templat terjemah, wikify, dan sebagainya).
** Memeriksa suntingan yang tidak neutral (meletakkan templat, memadam, meneutralkan).
** Memeriksa gambar-gambar yang baru dimuatnaik (teg, lesen, sumber, nama, Commons)
** Mengembalikan/membatalkan suntingan vandal.
 
==Lihat juga==
== Apa yang istimewa? ==
* [[Wikipedia:Tanggungjawab penyelia/Panduan]]
 
Aturcara Wiki mempunyai beberapa ciri terhad, tetapi amat penting. Penyelia boleh:
 
===Melindungi laman ===
 
* Sunting [[Laman Utama]], dan [[Wikipedia:laman dilindungi|laman dilindungi]] yang lain. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat [[Wikipedia:Calon rencana pilihan]]. Anda boleh mencadangkan perubahan di sana atau di [[Perbualan:Laman Utama]]. Laman Utama sering menjadi sasaran pengacau; melindunginya merupakan satu tolak ansur agar laman hadapan bebas dari gangguan rawak.
 
* Lindung dan nyah lindung laman. Laman hanya dilindungi dalam kes istimewa - untuk maklumat dan garis panduan, lihat [[Wikipedia:Polisi perlindungan]].
 
===Memadam dan memulih===
 
* Memadam laman dan sejarahnya. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat kedua [[Wikipedia:Memadam Laman]] dan (seharusnya) [[Wikipedia:Panduan pemadaman untuk penyelia]]. Untuk mencadang laman untuk dipadam ('''selepas''' membaca laman polisi dan garis panduan!), lihat [[Wikipedia:Permohonan memadam laman]]. Kadangkala pemadaman merupakan masalah teknikal, yang mana laman alihan perlu dipadamkan bagi menamakan rencana, atau laman yang sejarah telah dipecahkan dan perlu dipadam dan pecahan digabungkan kembali. Di waktu yang lain, ianya merupakan pembersihan suntingan sampah pada laman tanpa isi sebenar, atau menghapuskan bahan yang ditampal dari laman lain dan melanggar [[Wikipedia:Hak cipta|hak cipta]].
 
* Lihat dan pulih laman dipadamkan dan sejarahnya. Lihat [[Wikipedia:Polisi pulih]] untuk panduan. Untuk mencabar keputusan yang telah dibuat untuk memadam laman, lihat [[Wikipedia:Permohonan memulih laman]].
 
* Imej kekal dipadamkan. Ini merupakan keputusan tidak boleh ubah: apabila sesuatu imej dipadamkan, ia kekal padam. Untuk maklumat dan garis panduan, lihat [[Wikipedia:Polisi penggunaan imej]]. Untuk mencadangkan imej untuk dipadamkan (selepas membaca polisi), lihat [[Wikipedia:Permohonan memadam laman]]. Untuk mencabar keputusan memadamkan imej, pastikan anda masih mempunyai salinan imej (sekiranya tidak, tiada cara memulihkannya), kemudian lihat [[Wikipedia:Permohonan memulih laman]]. Sebenarnya tiada sebab tertentu pemadaman imej tidak boleh diundur; ini hanyalah cara perisian ini bertindak pada masa ini.
 
===Mengembalikan ke asal===
 
* [[Wikipedia:Kembali asal|Kembalikan]] laman dengan pantas. Apabila melihat sumbangan pengguna, pautan yang kelihatan seperti [<u><font color=blue>kembalikan</font></u>] muncul sebelah suntingan yang terdapat di puncak sejarah suntingan. Klik pada pautan memulihkan suntingan akhir yang tidak disunting oleh pengguna tersebut, dengan ringkasan sunting ''(Suntingan xxx dikembalikan ke versi terakhir oleh xyz)''. Ini memudahkan pemulihan suntingan oleh pelaku musnah ( ''vandal'' ) yang tidak dikenali. Sila ambil perhatian, bahawa semua pengguna, termasuk yang tidak log masuk, mampu memulihkan laman.
 
===Menyekat dan melepaskan sekatan===
 
* Penyelia boleh sekat dan tarik balik sekatan menyunting alamat IP dan pengguna berdaftar. Inilah harus diguna hanya untuk menghalang vandalisme yang tidak terhenti. Penyekatan tidak harus diguna untuk menyembunyikan pendapat yang kurang popular, vandalisme yang jarang, dan sebagainya.
 
* Jika IP anda disekat, anda boleh nampak penyelia yang menyekat anda apabila awak mencuba menyunting. Anda boleh mencabar keputusan ini atau menghubung penyelia tersebut secara individu (jika butiran perhubungan ada pada laman pengguna penyelia tersebut). Biasanya, penyekatan tamat selepas 24 jam. Kerana IP dinamik dan proxy amat biasa digunakan di kalangan pembekal internet, jika anda disekat untuk tindakan orang yang lain, janganlah tersinggung perasaan. Untuk mencabar keputusan menyekat alamat IP orang lain, atau IP anda (jika tempoh sekatan sudah tamat), sila guna [[Perbualan Wikipedia:Tanggungjawab penyelia|laman perbualan untuk laman ini]].
 
* Lihat [[Istimewa:Ipblocklist]] untuk alamat IP dan pengguna yang kini disekat.
 
===Ruangnama MediaWiki===
 
* Sejak 6 Disember 2004, penyelia boleh menyunting laman di [[Wikipedia:Teks ruangnama MediaWiki|ruangnama MediaWiki]] yang akan mengubah teks antara muka seperti pesanan di setiap halaman dan laman yang akan dilihat oleh penyunting yang disekat.
 
===Lain-lain===
* 'Memindahkan' kategori
 
== Syarat menjadi penyelia ==
 
Jika anda ingin menjadi penyelia, tambahkan nama anda di [[Wikipedia:Penyelia/Permohonan]].
 
Syarat-syarat yang harus dipenuhi seorang calon penyelia sebelum memohon adalah seperti berikut:
* Haruslah seorang yang mengetahui selok belok Wikipedia seperti kata kunci yang terdapat di Wikipedia, templat, kategori, interwiki dsb.
* Alamat e-mel (surat elektronik) harus diaktifkan dan tepat serta telah dipersetujui. Selain itu, calon penyelia haruslah memperbolehkan pengguna lain mengirimkan e-mel dengan mengaktifkan fungsi tersebut di tatarajah pengguna.
* Telah menyunting di Wikipedia minimum selama 3 bulan.
* Jumlah suntingan minimum mencapai 500. Kepelbagaian serta kualiti suntingan juga merupakan faktor.
* Aktif dalam laman perbincangan/kedai kopi/permohonan pendapat/pengundian dsb.
* Turut serta melakukan tugas-tugas seorang penyelia. Misalnya, memperbaiki rencana, menambahkan interwiki, kategori, templat, meletakkan templat 'hapus' pada rencana yang layak dsb.
* Dipersetujui minimum 70% pengundi. (Pengundi haruslah pengguna berdaftar yang mempunyai 30 suntingan dan minimum telah berdaftar selama 1 minggu sebelum pengundian bermula serta bukan merupakan [[Wikipedia:Pengguna boneka|pengguna boneka]]).
 
Sekiranya "anda" mencalonkan pengguna lain, pengguna yang dicalonkan itu haruslah menyatakan bahawa dia sudah bersedia dicalonkan terlebih dahulu sebelum dicalonkan.
 
''Tolong berhati-hati!''
Jika permohonan anda berjaya, kami minta anda berhati-hati menggunakan kuasa di atas, terutamanya apabila memadam rencana atau gambar, dan apabila menyekat alamat IP pengguna.
 
== Pelucutan jawatan ==
Jawatan penyelia ''boleh'' dilucutkan ('''tetapi tidak semestinya''') atas sebab-sebab berikut:
# Menyalahgunakan kuasa
# Tidak menggunakan kuasa selama '''sekurang-kurangnya''' 6 bulan
# Tidak membuat suntingan selama '''sekurang-kurangnya''' 6 bulan
# Mengundur diri dari Wikipedia
 
'''Ini cuma merupakan syarat-syarat minimum dan sebarang keputusan pelucutan jawatan harus mendapat sokongan majoriti.''' <ref>[[Perbualan Wikipedia:Tanggungjawab penyelia#Syarat perlucutan|Pengumuman Birokrat Wikipedia bahasa Melayu]]</ref>
 
Dengan kata yang lain, sebarang keputusan untuk mengekalkan seseorang penyelia '''tidak''' berdasarkan adakah dia memenuhi kewajipannya, tetapi '''adakah pengguna yang lain suka atau tak suka akannya'''. Oleh itu, jika anda berbaik-baik dengan semua pengguna di sini, maka kedudukan anda sebagai penyelia akan dipastikan bak mangkuk besi, walaupun anda tidak lagi menyertai portal ini buat selama-lamanya. Selagi anda tidak menyalahgunakan kuasa, anda juga boleh memohon untuk menjadi penyelia semula, walaupun anda telah dilucutkan jawatan anda.
 
''(Diharap bahawa suntingan ini yang membayangkan kedudukan yang sebenar dapat mengelakkan sebarang kekeliruan buat selama-lamanya.)''
 
==Rujukan==
<references/>
 
[[Kategori:Pentadbiran Wikipedia|{{PAGENAME}}]]