Panggilan Pulau (filem 1954): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Intan inazd (bincang | sumb.)
Laman baru: Panggilan Pulau merupakan filem pertama lakonan Seniwati Latifah Omar. Pada masa itu beliau baru sahaja berusia 16 tahun dan telah diberi peluang berlakon disisi pelakon-pelakon yang heb...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Filem '''Panggilan Pulau''' merupakan [[wayang|filem]] pertama lakonan Seniwati [[Latifah Omar]]. Pada masa itu beliau baru sahaja berusia 16 tahun dan telah diberi peluang berlakon disisi pelakon-pelakon yang hebat pada masa itu antaranya P.Ramlee, Normadiah, Nordin Ahmad, Daeng Idris, Yusof Latif, A.Rahim, Saleh Kamil, S.Samsudin, Siti Tanjung Perak, Omar Rojik, S.Kandarisman dan kemunculan pertama di layar perak Ibrahim Pendek.
 
Cerita ini mengisahkan Zul (P.Ramlee) bercinta dengan Juita(Normadiah) tetapi dihalang oleh abang Juita (Nordin Ahmad)sehingga suatu hari Zul telah dicaci oleh abang Juita bersama rakannya (Yusof Latif). Akibat daripada itu, Zul membawa diri menjadi kelasi kapal. sehinggalah Zul terdampar di pantai Pulau Kazambo dan berjumpa dengan Latifah Omar anak kepada penghulu Pulau Kazambo (Daeng Idris)
== Plot ==
Cerita ini mengisahkan Zul (P.Ramlee) bercinta dengan Juita(Normadiah) tetapi dihalang oleh abang Juita (Nordin Ahmad) sehingga suatu hari Zul telah dicaci oleh abang Juita bersama rakannya (Yusof Latif). Akibat daripada itu, Zul membawa diri menjadi kelasi kapal. sehinggalah Zul terdampar di pantai Pulau Kazambo dan berjumpa dengan Latifah Omar anak kepada penghulu Pulau Kazambo (Daeng Idris).
 
[[Kategori: Filem Malaysia tahun 1954|Panggilan Pulau]]