Malique: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Azuru79 (bincang | sumb.)
rencana perlu ditambah rujukan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
 
==Kehidupan peribadi==
Pada 8 Ogos 2008, Beliau telah mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihan beliau yang juga seorang personaliti TV, [[Melissa Maureen Rizal]] di [[Bali]], [[Indonesia]].<ref>[http://ww1.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2008&dt=0828&pub=kosmo&sec=hiburan&pg=hi_01.htm Ada sebab rahsia kahwin]</ref> Majlis tersebut hanya dihadiri oleh keluarga dan sahabat terdekat mereka. Beliau telah dikurniakan 4 cahaya mata.
Beliau telah dikurniakan 4 cahaya mata.
 
==Kerjaya==
Beliau memasuki industri muzik tanah air pada 1998 bersama duo hip-hop [[Too Phat]]. Beliau bergerak solo di sekitar tahun 2007.
 
Pada 2008, Beliau telah menubuhkan syarikat rakaman sendiri dengan nama [[Qarma Musiq]] dan aktif berkarya dengan memperkenalkan beberapa lagu dengan artis-artis ternama dan artis-artis baharu di bawah syarikat rakaman beliau itu.<ref>[https://www.mynewshub.tv/artis/malique-nafi-beri-respon-terhadap-lagu-apa-khabar/ Malique Nafi Jawab Lagu ‘Apa Khabar’ Joe Flizzow.]</ref> Beliau giat mengeluarkan single seperti ''Kau Yang Punya'' tampil bersama [[Najwa Mahiaddin|Najwa]], ''Mantera Beradu'' tampil bersama [[M. Nasir]], ''Cerita Kedai Kopi'' tampil bersama Salam, ''Aku Maafkan Kamu'' tampil bersama [[Jamal Abdillah]], ''Teman Pengganti'' bersama Black Hanifah dan yang terbaru ''Pejamkan Mata'' tampil bersama [[Dayang Nurfaizah]].
 
Menghasilkan LP pertama bertajuk [[OK]] yang memuatkan 18 buah lagu pada 2008. Pada 2009, beliau menghasilkan LP kedua dengan usaha sama [[DJ Fuzz]] bertajuk ''[[K.O The Mixtape]]'' yang memuatkan 19 buah lagu.
Baris 37 ⟶ 36:
Pada Disember 2016, Beliau menghasilkan LP tebaru berjudul ''[[TKO: Pejamkan Mata]]'' yang memuatkan 8 lagu single yang pernah dikeluarkan sekitar 2008-2015 dan memuatkan 3 lagu baru termasuk ''Pejamkan Mata'' tampil bersama [[Dayang Nurfaizah]].
 
Pada Mac 2017, pada acara Anugerah Meletop ERA 2017. Malique telah "muncul kembali" ke atas pentas untuk mempersembahkan lagu ciptaannya sendiri iaitu Pejamkan Mata bersama [[Dayang Nurfaizah]] tetapi hakikatnya bukan Malique yang kelihatan semasa persembahan tersebut namun ramai peminat yang hadir pada malam itu begitu gembira apabila mendengar suara Malique secara live selepas 10 tahun lamanya.<ref>[http://www.mstar.com.my/hiburan/berita-hiburan/2017/04/03/malique-perjelas-kulit-album/ Malique Perjelas Kulit Album Lambang Mata Bukan Dajjal.]</ref>
 
==Diskografi==