D'Febians: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2405:3800:100:2823:8C0:4390:D9BC:D055 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Jeluang Terluang
Teg: Undur
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 24:
'''Kumpulan Febians''', juga dikenali dengan nama '''D'Febians''' atau '''''The Febians''''' ditubuhkan pada tahun 1979 di [[Johor Bahru]], [[Johor]]. Kumpulan ini dianggotai oleh Aziz Mohamed (Aziz), Abdul Rahman (Man Burger), Kemat Hassan (Kemat), Samsuri Hj. Tahir (Sham), Jasmin Zainal (Hana) dan Tahar (gitar kedua).
 
Kumpulan ini mula menempa nama dalam arena muzik tempatan pada tahun 1981<ref>[https://www.pressreader.com/malaysia/berita-harian5831/20161119/282660392010921 Bubar ketika di puncak]</ref> bermula dengan pentas pesta ria ke majlis-majlis kahwin sehinggalah ke pentas yang lebih besar iaitu pentas juara kugiran 1982 yang diadakan di dewan Balai Raya Tampoi. Antara kugiran yang bertanding ketika itu ialah ''Febians'', ''the Win'', ''Cave Inn'', ''d.machinery'', ''the Hygienic'', ''Arab'', ''Blood Stone'', ''Sara'', ''Purple Grass'', ''Black Butterfly'', ''Captain 42'', ''Not Fragile'', ''X-Cos'', ''Blood Sucker'', ''the Searcher'' dan ''Laz Zephyr''. Dalam pertandingan itu, Febians telah menjadi juara dengan persembahan lagu "PERJALANAN", "HIGHWAY STAR" dan "GYPSY". Ketika itu, Febians diketuai dan dipimpin oleh Aziz bersama anggota yang lain seperti Kemat, Tahar, Jasmin, Nasha (papan nada/nyanyian) dan Sham.
 
Kemudian, Febians beralih kepada pentas yang lebih besar lagi iaitu pentas juara-juara rock yang diadakan di ''Beer Garden'' [[Ampang Park]], [[Kuala Lumpur]]. Kumpulan yang menyertai juara-juara rock ketika itu ialah ''Febians'', ''May'', ''Scandal'', ''Burnmark'' dan ''Metallian''. Sewaktu pertandingan itu, barisan anggota Febians dianggotai oleh Aziz, Kemat, Tahar, Nasha, Hana (vocal) dan Sham. Febians menaruhkan lagu ''Penunggu'' (''Sweet Charity''), ''Blackout'' (''Scorpion''), ''rock 'n' roll'' (Led Zeppelin) dan ''Bila Aku Berkuasa'' (''Sweet Charity'') lalu menduduki tempat kedua dalam pertandingan itu. Selepas itu, Febians telah menerima tawaran untuk membuat album kompilasi juara-juara rock pada tahun 1986.