Inci: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Inch converter.jpg|right|250px|thumb|Perkakasan pertengahan abad ke -19 untuk menukarkan unit piawaian inci yang berlainan]]
 
'''Inci''' adalah [[unit Imperial]] untuk mengukur [[panjang]]. Sweden juga pernah sekejabsekejap mempunyai "inci perpuluhan" berasaskan [[sistem metrik]].
 
Menurut sebahagian sumber, inci pada asalnya ditakrifkan sebagai jarak antara hujung ibu jari dengan ruas pertama ibu jari. Sebahagian sumber lain pula menyatakan pernah pada satu masa inci ditakrifkan sebagai [[ela]], dikatakan ditakrifkan sebagai jarak antara hidung [[Henry I dari England]] hingga ibu jarinya. Terdapat dua belas inci dalam satu [[ukuran kaki|kaki]], dan tiga kaki menjadi satu [[ela]].
Baris 7:
Perkataan bagi "inci" sama bagi perkataan "ibu jari" dalam sesetengah bahasa. [[bahasa Perancis]]: ''pouce'' inci, ''pouce'' ibu jari; [[bahasa Itali]]: ''pollice'' inci, ''pollice'' ibu jari; [[bahasa Sepanyol]]: ''pulgada'' inci, ''pulgar'' ibu jari; [[bahasa Swedish]]: ''tum'' inci, ''tumme'' ibu jari. Dalam [[bahasa Belanda]] ia adalah sama: ''duim'' inci dan ibu jari.
 
== Inci antarabangsa ==
Disebabkan jarak inci adalah berdasarkan ukuran jari/tangan manusia, nilainya agak berbeza mengikut tempat. Oleh itu, satu unit piawai, inci antarabangsa telah ditetapkan bersamaan dengan 25.4 mm.
 
 
[[Category:Unit Jarak]]
 
[[bg:Инч]]
[[ca:Polzada]]
[[da:Tomme]]
[[de:Inch]]
Baris 17 ⟶ 21:
[[eo:Colo]]
[[fr:Pouce (unité)]]
[[id:Inci]]
[[ja:インチ]]
[[nl:Inch]]
[[ja:インチ]]
[[pl:Cal (jednostka)]]
[[pt:Polegada]]
[[ru:Дюйм]]
[[ru:Дюйм]]
[[simple:Inch]]
[[sl:Palec]]
[[sv:Engelsk tum]]
[[zhuk:英寸Дюйм]]
[[zh:英寸]]