Sultan Omar ‘Ali Saifuddien Sa’adul Khairi Waddien: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hussein65 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 23:
'''Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Maulana As-Sultan Sir Muda Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien ibni Sultan Sir Muhammad Jamalul Alam II''' (kemudian dikenali sebagai '''''Duli Yang Teramat Mulia Paduka Seri Begawan Sultan Haji Sir Muda Omar Ali Saifuddien Sa'adul Khairi Waddien''''') merupakan Sultan [[Brunei]] ke-28, dan memerintah dari tahun 1950 hingga 1967.
 
Baginda merupakan paduka adinda kepada Sultan [[Sultan Ahmad Tajuddin (Brunei)|Ahmad Tajuddin]] . Baginda terdidik dalam pelajaran agama, 40 kali khatam Al-Quran. Dari tahun 1932 hingga 1936, baginda menuntut di [[Maktab Melayu Kuala Kangsar]], [[Perak]].
 
Pada tahun 1947, baginda diarak menjadi '''Pengiran Bendahara'''. Pada tahun 1950, baginda naik takhta setelah kemangkatan paduka kekanda baginda. Pada tahun 1951, baginda berangkat menunaikan Fardu Haji buat kali pertama.
 
Kemudian pada tahun yang sama, baginda mencadangkan rancangan perpindahan bagi penduduk Kampong Ayer ke tanah darat dan Lagu Kebangsaan Brunei [[Allah Peliharakan Sultan]] diakui secara rasmi. Pada tahun 1953, baginda mula merundingkan Perlembagaan Bertulis bagi Brunei dan mula menubuhkan Sekolah Inggeris Kerajaan, mula membina Masjid Besar di Bandar Brunei yang siap dalam pada tahun 1958 dan dinamakan [[Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin|Masjid Omar Ali Saifuddin]].