Asbestosis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thijs!bot (bincang | sumb.)
k robot Adding: hr:Azbestoza
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Penyakit Asbestosis''' adalah keadaan dari segi perubatan, [[keradangan]] teruk pada [[parenchyma]], [[tisu biologi]] bagi [[paru-paru]]. Ia disebabkan oleh penghiduan teruk (kronik) gentian [[asbestos]]. Orang yang pekerjaan terdedah kepada perlombongan, penghasilanmpenghasilan, mengendali atau menyingkirkan asbestos berisiko mengidap asbestosis.
 
Terdapat peningkatan risiko [[Penyakitpenyakit Barah Paru-paru]] dan [[penyakit Mesothelioma]] berkait dengan asbestosis. Risiko ini berkait dengan jumlah keseluruhan dos penerimaan asbestos dan tempoh pendedahan asbestos. Pendedahan kepada bentuk [[crocidolite]] dalam kebanyakan bentuk adalah paling sering dikaitkan dengan mesothelioma antara empat jenis asbestos. Mesothelioma biasanya berlaku selepas 20-40 tahun selepas terdedah kepada asbestos dan mempunyai peluang yang tipis, dengan kebanyakan pesakit meninggal selepas 2-4 tahus diagnosis.
 
Penghiduan gentian asbestos mendorong kepada pembentukan alveolar dan interstitial fibrosis pada tisu paru-paru. Ini membawa kepada pengurangan kapasiti paru-paru dan kesulitan, membawa kepada pengurangan pertukaran gas..
Baris 9:
Diagnosis asbestosis kebanyakannya bergantung kepada pengambilan sejarah klinikal yang baik dan tepat. Pendedahan pekerjaan kepada asbestosis adalah penting kepada diagnosis. Diagnosis histopathologikal biasanya tidak diperlukan untuk pengurusan pesakit tetapi boleh digunakan untuk mengesahkan diagnosis bagi [[Autopsi|post-mortem]].
 
Penghalangan asbestosis membabitkan mengenal-pasti risikirisiko pendedahan kepada asbestos dan berlindung daripada habuk dan menghidu bahan asbestos ditempatdi tempat pekerjaan.
 
{{msg:stub}}