Panglima Badol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Ringkasan: baiki ringkasan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 32:
==Ringkasan==
{{spoiler}}
Filem ini mengisahkan Badol seorang budak kampungpulau yang rajin membantu ibunya sejak kecil lagi. Pada suatu hari dia ingin mengembaramerantau untuk mencari bapanyapengalaman yangseperti dikatakanyang telahdilakukan matioleh lamaayahnya dulu tetapi dia percaya yang bapanya masih hidup. Niatnya mendapat tentangan dari ibunya tetapi demi anaknya yang dikasihi, dia merelakan jua Badol untuk pergi, dengan pesanan iaitu Badol tidak akan bercampur dan mengambil tahu tentang hal2 orang.
 
Setelah sampai di sebuah kampungpulau, Badol bertemu dengan JalakKokok iaitu pekerja suruhan Datuk PenghuluTumpang dimana dia sedang mencari pendekar yang boleh mengalahkan Datuk Panglima Wira Perkasa. Datuk Panglima Wira adalah seorang yang sombong dan bongkak dengan kekuatannya dan sering menindas penduduk kampung. Disebabkan itulah Datuk PenghuluTumpang ingin mencari pengganti Datuk Panglima.
 
Apabila berlaku kekecohan di mana anak angkat Datuk Tumpang, Maya Sari, telah dilarikan oleh konco-konco Datuk Panglima Wira, dan Badol tidak disengaja telah terjumpai tempat persembunyian Panglima Wira. Menyangkakan bahawa Badol datang ingin menyelamatkan Maya dan menentangnya, Panglima Wira cuba membunuh Badol, tiba2 darah keluar dari mulut Panglima Wira dan meraung kesakitan di dadanya, lalu rebah dan mati.
Pada masa yang sama Badol telah bertemu dengan ayahnya dan sempat juga mempelajari ilmu silat kerana ayahnya dulu pernah bertarung dengan Datuk Panglima sehingga dia menjadi buta. Apabila berlaku kekecohan di mana anak Datuk Penghulu telah dilarikan oleh konco-konco Datuk Panglima, dan Badol dengan muslihatnya telah dapat meneyelamatkan anak Datuk dan ditabalkan menjadi Panglima Badol.
 
Datuk Tumpang dan beberapa orang telah datang dan ternampak Badol berada di sebelah mayat Panglima Wira, mereka semua telah menyangka yg Badol berjaya membunuh Panglima Wira dan menyelamatkan Maya, lalu Badol digelar menjadi Panglima Badol oleh Datuk Tumpang.
 
==Pelakon==