Fungsi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Eihel (bincang | sumb.)
k Reverted 12 edits by 2A00:1FA1:D4:C3E3:D5AC:4D3E:2D79:D62E (talk) to last revision by Kururubot. (TW)
Teg: Buat asal
Baris 7:
Fungsi dalam contoh di atas boleh digunakan pada sebarang nombor untuk mendapatkan hasil kuasa dua. Dalam contoh di bawah, fungsi f tadi digunakan pada nombor 5:
 
:<math>\begin{align}f(x) & = x^2\\f(5) & = 5^2\\& = 25\end{align}</math>
:
 
==<u> Dalam pengaturcaraan</u> ==
 
Fungsi merupakan satu konsep penting dalam kebanyakan [[bahasa pengaturcaraan aras tinggi]] dan merupakan konsep utama dalam paradigma [[pengaturcaraan kefungsian]]. Akan tetapi, dalam kebanyakan bahasa pengaturcaraan, sesuatu fungsi boleh menghasilkan 'kesan sampingan' dan melanggar hukum-hukum fungsi matematik. Fungsi-fungsi sebegini dianggap 'tidak tulen'. Bahasa pengaturcaraan yang melaksanakan ciri fungsi dengan betul sebagai mana yang digunakan dalam matematik dikenali sebagai "bahasa pengaturcaraan kefungsian tulen". [[Haskell]] mempelopori paradigma ini dan mengetengahkan konsep fungsi 'tulen'. Walau bagaimanapun, Haskell memandang fungsi sebagai hubungan antara jenis data, bukan set.
 
Dalam [[C (bahasa pengaturcaraan)|C]], fungsi kuasa dua boleh ditulis seperti berikut:
 
<source lang=c>
float square (float x) {
return x * x;
}
</source>
 
Dalam contoh di atas, fungsi <code>square</code> menerima satu argumen <code>x</code> dengan jenis data float (nombor titik apung) dan menghasilkan output dengan jenis data float juga. Pengiraan yang dilakukan menggunakan operator * untuk mendarab dua pemboleh ubah <code>x</code>.
Baris 19 ⟶ 25:
Dalam [[Python]], fungsi kuasa dua ditulis seperti berikut:
 
<source lang="python" start="2">
def square(x):
return x ** 2