Orang Banjar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
IamVENOM (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 4565170 oleh Aliffmzmml (Perbincangan)
Teg: Buat asal
IamVENOM (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 4565181 oleh Aliffmzmml (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Baris 49:
'''Orang Banjar''' merupakan suku bumiputera bagi sebahagian besar [[wilayah]] [[provinsi]] [[Kalimantan Selatan]], [[Indonesia]]. Terkecuali di [[Kabupaten]] [[Kota Baru]].
 
Mereka menggunakan [[bahasa Banjar]], yang pada asasnya adalah [[bahasa Melayu]]. Nama Banjar diperolehi dari Kesultanan BliBanjarmasin atau dipendekkan menjadi Banjar, bertepatan dengan nama ibukota pada mula berdirinya.
 
== Asal usul orang Banjar ==
Asal usul orang Banjar masih tidak diketahui, namun dikatakan oleh seorang sumber iaitu Prof. Dato' Dr. Sabli Kamarolzaman bahawa dia merupakan orang Banjar terakhir di atas muka bumi ini. Beliau juga menyatakan bahawa Saw merupakan penyambung warisan banjar iaitu Ilmu Matematik Tambahan Ghaib.
 
=== Ciri-CiriPendekatan Orang Banjarprimordialisme ===
Mengikut Alfani Daud (1997; 2004: 85) suku bangsa Banjar ialah penduduk asli sebahagian wilayah provinsi Kalimantan Selatan, iaitu selain kabupaten Kota Baru. Mereka itu diduga berintikan penduduk asal Sumatera atau daerah sekitarnya lebih dari seribu tahun yang lalu. Setelah berlalu masa yang lama sekali, dan setelah bercampur dengan penduduk yang lebih asli, yang biasanya dinamakan secara umum sebagai suku [[Dayak]], dan dengan imigran yang datang kemudian, akhirnya terbentuklah setidak-tidaknya lima subsuku, iaitu:
* Banjar Alai
* Konvoi Bersama SAMA
* Banjar Pahuluan
* Memakan Orang
* Banjar Batang Banyu
* Memeras Ugut
* Banjar Kuala
* Banjar Malabio