Perancis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 115.135.10.122 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Cyrus noto3at bulaga
Teg: Undur
Birdie (bincang | sumb.)
Baris 73:
Sempadan Perancis moden lebih kurang sama seperti sempadan [[Gaul]] purba yang pernah diduduki oleh orang Gaul Celtic. Gaul ditakluki oleh [[Republik Rom|Rom]] di bawah [[Julius Caesar]] pada [[abad ke-1 SM|abad pertama SM]],<ref>[[Plutarch]] mendakwa seramai sejuta orang (barangkalinya 1 per 4 [[Gaul]]) terkorban, sejuta lagi diperhambakan, 300 puak ditakluki dan 800 kota musnah dalam [[Perang Gallik]].</ref> maka orang Gaul mula bertutur dalam bahasa orang Rom ([[bahasa Latin]], yang berevolusi menjadi [[bahasa Perancis]]) serta juga budaya Rom. [[Agama Kristian]] mula bertapak pada [[abad ke-2]] dan [[abad ke-3|ke-3]] Masihi, lalu kuat bertapak pada [[abad ke-4]] dan [[abad ke-5|ke-5]] sehingga St. Jerome pernah mencatat bahawa Gaul satu-satunya kawasan yang "bebas daripada [[kafir|kekafiran]]".
 
Pada abad ke-4 M, sempadan timur Gaul sepanjang [[Sungai Rhine]] dicerobohi puak-puak [[Jerman]], terutamanya [[orang Frank]], iaitu punca terhasilnya nama kuno "Francie". Nama zaman sekarang "France" berasal daripada nama kawasan [[feudalisme|feudal]] Raja-Raja [[Dinasti Capet|Capet]] di Perancis sekitar [[Paris]]. Orang Frank merupakan puak pertama antara penakluk Jermanik di Eropah setelah terjatuhnya [[Empayar Rom]] untuk memeluk mazhab [[Katolik]] dan bukan [[Arianisme]] (namun [[Raja Clovis]] memeluknya pada tahun [[498]]); maka Perancis digelar "Saudari Tertua Gereja" (''La Fille AinéeAînée de l'EgliseÉglise''), maka orang Perancis menerimanya sebagai justifikasi bagi menggelar diri mereka sebagai "Kerajaan Perancis Paling Beragama Kristian". Kewujudan Perancis sebagai entiti berasingan bermula dengan [[Perjanjian Verdun]] (tahun [[843]]), dengan pembahagian Empayar [[Carolignian]] [[Charlemagne]] menjadi Francia Timur, Francia Tengah dan Francia Barat. Francia Barat hampir sama keluasannya dengan wilayah Perancis zaman kini, dan menjadi pelopor kepada Perancis moden dan juga negeri Perancis pertama.
 
[[Wangsa Carolingian]] memerintah Perancis sehingga 987, apabila [[Hugh Capet dari Perancis|Hugh Capet]] dimahkotakan sebagai [[Raja Perancis]]. Pewaris-pewarisnya, [[Wangsa Capet]], [[Wangsa Valois]] dan [[Wangsa Bourbon]], menyatukan negara Perancis melalui peperangan dan pewarisan dinasti. [[Perang Salib Albigensian]] dilancarkan pada tahun 1209 untuk menghapuskan penganut [[Cathar]] dari [[Occitania]] (di kawasan selatan Perancis masa kini), dan berakhir dengan kehancuran penganut Cathar dan kemerdekaan Perancis selatan.<ref>[http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,897752-2,00.html Massacre of the Pure]. Time. April 28, 1961.</ref> Pada tahun 1337, sebelum gelombang pertama [[Maut Hitam]],<ref>[http://encarta.msn.com/text_761568934___117/France.html France VII. — History]. Microsoft Encarta Online Encyclopedia 2009. [http://www.webcitation.org/5kwcLOXgw Archived] 2009-10-31.</ref> England dan Perancis berperang dalam [[Perang Seratus Tahun]].<ref>Don O'Reilly. "[http://www.historynet.com/magazines/military_history/3031536.html Hundred Years' War: Joan of Arc and the Siege of Orléans]". ''TheHistoryNet.com''.</ref> Dalam peristiwa paling menggerunkan ketika [[Perang-perang Keagamaan Perancis]] (1562–98), ribuan warga [[Huguenot]] dibunuh pada [[pembunuhan Hari St. Bartholomew|Hari St. Bartholomew]] pada tahun 1572.<ref>[http://www.britannica.com/EBchecked/topic/516821/Massacre-of-Saint-Bartholomews-Day Massacre of Saint Bartholomew’s Day]. Encyclopaedia Britannica.</ref> Pemerintahan beraja mencapai kemuncaknya pada [[abad ke-17]] di bawah pemerintahan [[Louis XIV dari Perancis|Louis XIV]], apabila Perancis mempunyai jumlah penduduk teramai di Eropah dan amat kuat berpengaruh terhadap politik, ekonomi dan budaya Eropah. [[Bahasa Perancis]] menjadi bahasa perantara hubungan dan hal ehwal antarabangsa sehingga abad ke-20. Kebanyakan peristiwa [[Zaman Kesedaran]] berlaku dalam lingkungan cendekiawan Perancis, sementara abad ke-18 menyaksikan para saintis Perancis mencapai kejayaan besar dalam bidang sains. Selian tiu, Perancis banyak menakluki wilayah jajahan di benua-benua Amerika, Afrika dan Asia.