Tempe: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Akhir tamat diterjemahkan pada 16 Sep 2005
Baris 5:
 
[[Imej:YosriTempe.jpg|thumb|Tempe yang siap dibungkus untuk dijual.]]
 
{{terjemahan}}
Protin soya di dalam tempe semakin mudah diceranakan dangan proses penapaian. Secara khususnya, (''oligosaccharides'') yang sering dikaitkan dengan gas dan tidak hadam dikurangkan dengan banyaknya oleh kultur ''Rhizopus''. Dalam kedai tradisional membuat tempe, kultur pencetus seringkali mempunyai bakteria berguna yang menghasilkan vitamin (seperti [[vitamin B12]]). Di negara Barat, menjadi kebiasaan bagi menggunakan kultur tulin yang hanya mengandungi ''Rhizopus oligosporus''. Disebabkan tempe dihasilkan daripada biji kacang, ia turut merupakan sumber fiber yang baik.
 
Baris 16:
== Rujukan ==
* Shurtleff, William, nand Akiko Aoyagi. 1979 [1985]. ''The book of tempeh''. New York: Colophon Books. ISBN 0060912650.
**Buku ini penting dalam menyebarkan kesedaran dan penghargaan kepada makanan jenis ini di barat, dan masih diterbitkan berdekat selepas edisi pertama dikeluarkan. Shurtleff dan Aoyagi turut menerbitkan buku mengenai penghasilan tempe profesional, yang kini tidak lagi dicetak.
**This book was instrumental in spreading awareness and appreciation of this soyfood in the west, and is still in print decades after the first edition came out. Shurtleff and Aoyagi also published a book on professional tempeh production, which has since gone out of print.
 
== Pautan luar ==